Har du solgt bil og mottatt krav fra bilkjøper? Vi opplever stor etterspørsel for våre tjenester i anledning advokat ved bilsalg. Vi tilbyr bistand til privatpersoner som har solgt bil og fått krav rettet mot seg i etterkant av salget. Utgifter til slik advokathjelp er dekket under bilforsikringen som var i kraft på salgstidspunktet. Les mer om hvordan du bør gå frem.
Når du trenger advokat ved bilsalg – hva gjør du hvis kjøper krever heving?
Å selge bil privat kan virke enkelt – helt til kjøper plutselig vil heve kjøpet og krever pengene tilbake. Mange som tar kontakt med oss, har gjort alt etter boka, men ender likevel i konflikt. Du kan som privat selger faktisk ha et ansvar, selv om du ikke har gjort noe klanderverdig. I en slik situasjon er det avgjørende å vite hvilke rettigheter du har som selger – og når det kan være klokt å få hjelp fra advokat med erfaring i bilsalg. Har du solgt bil og mottatt krav fra kjøper er det greit å huske på at du vil få dekket mye av utgiftene til advokatbistand.
Selv om du har fått en reklamasjon rettet mot deg og saken kan se vanskelig ut trenger ikke håpet være ute. Kjøper har noen terskler som må passeres for at mangel etter kjøpsloven skal foreligge.
Hva innebærer heving av bilkjøp?
Ved heving går avtalen tilbake som om den aldri hadde funnet sted. Du må betale tilbake hele kjøpesummen, og kjøper skal levere fra seg bilen. Det er en inngripende sanksjon som bare kan brukes når det foreligger en alvorlig mangel. I henhold til kjøpsloven § 39 må det være snakk om vesentlig kontraktsbrudd for at kjøper skal ha rett til heving. Vi har en størrelse artikkelserie om heving av bilkjøp som du om ønskelig kan lese her.
Når kan kjøper kreve heving etter et bilsalg?
Heving kan bare kreves hvis bilen hadde en vesentlig feil på overtakelsestidspunktet – og denne feilen må være godt dokumentert. Vanlige eksempler inkluderer:
-
Skjulte feil i motor eller girkasse
-
Manipulert kilometerstand
-
Tidligere skade eller kondemnasjon som ikke ble opplyst
-
Feil opplysninger ved salget
Småting som riper i lakken, normal slitasje eller kosmetiske mangler gir ikke grunnlag for heving.
Har du solgt bil og mottatt krav fra kjøper skal det altså en del til at det foreligger mangel, og særlig hevingsgrunnlag.
Hva om du solgte bilen "som den er"?
Selv om mange private bilsalg skjer “som den er”, kan du likevel holdes ansvarlig. Kjøper kan ha rett til å heve dersom:
-
Du har solgt bil og tilbakeholdt viktig informasjon
-
Du har solgt bil og opplyst om noe som viser seg å være uriktig
-
Det foreligger en skjult og vesentlig mangel som kjøper ikke kunne forvente
Merk at mangelen må ansees som et "vesentlig kontraktsbrudd". Terskelen er høy.
En "som den er"-klausul gir ikke frikort – og som advokat med innsikt i bilsalg hjelper vi deg å vurdere hva som faktisk gjelder. Vi har bistått mange private selgere som har solgt bil og mottatt krav om heving. Ofte opplever vi at et godt brev fra biladvokat kan være virkningsfullt.
Hva gjør du hvis kjøper fremmer krav om heving etter at du har solgt bil som privatperson?
-
Be om begrunnelse og dokumentasjon
Kjøper må forklare hva feilen består i og dokumentere den. Be om verkstedsrapport eller annen teknisk vurdering. Det er som det klare utgangspunkt kjøper som må føre bevis for de faktiske forhold kravet bygger på, både i forhold til om mangelen var tilstede ved kjøpet og forøvrig. Beviskravet er sannsynlighetsovervekt. Uttrykt i prosent er dette mer enn 50%. -
Undersøk reklamasjonsfristen
Kjøper må ha reklamert innen rimelig tid. I privat bilsalg gjelder kjøpsloven, som har kortere frister enn forbrukerkjøp. Ved mistanke om at kjøper ikke har reklamert innen rimelig tid er det viktig å gi klart uttrykk for dette. Dersom man lar spørsmålet ligge og begir seg inn på diskusjoner kan man miste muligheten for å påberope for sen reklamasjon. -
Vurder om vilkårene for heving er oppfylt
Heving forutsetter vesentlighet. Hvis det finnes andre løsninger – som prisavslag eller reparasjon – er ikke heving nødvendigvis aktuelt. Dette kommer til uttrykk i dom fra Høyesterett med referanse Rt. 1998 s.1510. Dommer er fulgt opp i en rekke avgjørelser i underinstansene, samt i Forbrukerklageutvalget.
Kan du avslå hevingskravet?
Ja. Som selger står du fritt til å avslå et krav dersom du mener det ikke er juridisk grunnlag for det. Da er det opp til kjøper å ta saken videre – ofte til Forliksrådet.
Typiske grunner til avslag:
- Forholdet det klages over er ikke en mangel etter loven. Ren misnøye vil eksempelvis ikke være å anse som en mangel. Det samme gjelder påregnelige forhold oppstått som følge av normal slitasje og elde.
-
Feilen er ikke vesentlig
-
Du informerte om forholdet, og kjøper godtok det
-
Kjøper reklamerte for sent
-
Feilen oppstod etter kjøpet
Hva hvis kjøper truer med rettslige skritt?
Mange selgere føler seg usikre når kjøper setter frem harde krav eller truer med advokat og sak. Det er her en advokat med erfaring fra bilsalg kommer inn. Vi vurderer saken nøkternt og hjelper deg med å formulere riktig svar – og avviser kravet dersom det ikke er holdbart.
Når bør du kontakte advokat ved bilsalg?
Ta kontakt med oss når:
-
Du får krav om heving
-
Du er usikker på om kjøper har rett
-
Du ønsker at noen tar over dialogen med kjøper
Jo tidligere du tar kontakt, desto enklere er det å unngå misforståelser og feil som kan svekke saken din. Det er imidlertid som regel aldri for sent. Er saken til rettslig behandling hos Forbrukertilsynet, Forbrukerklageutvalget, i forliksrådet eller retten kan vi også bistå.
Gratis vurdering av saken din
Hos Biladvokaten.no får du en gratis og uforpliktende vurdering fra erfarne advokater. Vi har hjulpet selgere over hele landet siden 2013, og vet hva som skal til for å håndtere krevende hevingskrav.
Send oss en kort beskrivelse av saken – så ser vi om det er grunnlag for å avslå kravet, og hva som eventuelt bør gjøres videre. Hos oss får du svar fra advokat, ikke assistenter.
