Selger har gitt uriktige opplysninger

Når du kjøper bil, bobil eller annet kjøretøy, legger du naturlig nok vekt på informasjonen du får fra selger. Hvis det i etterkant viser seg at selger har gitt uriktige opplysninger – for eksempel om kilometerstand, tidligere skader eller bilens tilstand – kan det være grunnlag for å gjøre krav gjeldende etter loven. I mange tilfeller kan du kreve prisavslag, heving av kjøpet eller erstatning.

Men hva skal til for at en opplysning anses som "uriktig", og hvordan går du frem?

Hva sier loven?

Både forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven gir deg rettigheter dersom selger har gitt uriktige eller villedende opplysninger. Dette gjelder uansett om du har kjøpt av forhandler eller privatperson – men det er noen forskjeller i hvordan reglene praktiseres.

Etter forbrukerkjøpsloven § 16 bokstav a og b, foreligger det en mangel dersom:

  • Selger har gitt feil opplysninger om varen (f.eks. bilen)

  • Selger har unnlatt å opplyse om forhold som burde vært opplyst

  • Opplysningen må ha virket inn på kjøpet – altså vært noe du som kjøper hadde grunn til å legge vekt på

Det samme følger av kjøpsloven § 18, som gjelder ved kjøp mellom privatpersoner.

Eksempler på uriktige opplysninger

Uriktige eller tilbakeholdte opplysninger kan være mange ting. Her er noen typiske eksempler vi ser i bilsaker:

  • Manipulert eller feil kilometerstand

  • Skjult skadehistorikk – for eksempel tidligere kollisjon eller kondemnering

  • Chiptuning eller andre tekniske modifikasjoner som ikke er opplyst om

  • Fuktskader i bobil som selger kjente til, men ikke nevnte

  • Uriktige opplysninger om modell, utstyrsnivå eller tekniske spesifikasjoner

  • At bilen er EU-godkjent, når den faktisk ikke er det

Slike forhold kan gi deg rett til prisavslag, heving eller i noen tilfeller erstatning – avhengig av hvor alvorlig opplysningen er, og hvilken betydning den har hatt for kjøpet.

Hva må du som kjøper gjøre?

Dersom du mistenker at du har fått uriktige opplysninger fra selger, er det viktig å handle raskt og riktig. Her er stegene du bør følge:

1. Send en skriftlig reklamasjon
Reklamer til selger så snart som mulig. Forklar hvilket forhold du mener er uriktig opplyst, og hva du ønsker å kreve – retting, prisavslag eller heving.

2. Dokumenter feilen
Skaf dokumentasjon som underbygger påstanden din. Det kan være verkstedsrapporter, tidligere annonser, korrespondanse med selger eller NAF-tester.

3. Vurder hvor alvorlig forholdet er
For å kunne heve må mangelen være vesentlig. Hvis det “bare” er tale om en feil som kan korrigeres eller kompenseres enkelt økonomisk, vil prisavslag være mer aktuelt.

4. Vær klar over at selger kan ha bevisbyrde
Dersom det er selger som har gitt en positiv opplysning (f.eks. "ikke kollisjonsskadet"), må selger ofte kunne dokumentere at det stemmer – særlig ved profesjonelt salg.

Har du krav på heving?

Ja, dersom feilen er vesentlig og det ikke lar seg løse gjennom utbedring eller prisavslag, kan du kreve heving av kjøpet. Det betyr at kjøpet går tilbake – du leverer bilen tilbake, og selger må refundere kjøpesummen.

Heving er en alvorlig reaksjon, og brukes først og fremst der feilen har stor betydning for bilens verdi eller egenskaper.

Hva skjer hvis selger avviser kravet?

Dersom selger nekter å erkjenne problemet, eller mener opplysningen ikke har hatt betydning, bør du:

  • Holde dialogen skriftlig

  • Få en fagkyndig vurdering (f.eks. fra NAF eller verksted)

  • Kontakte advokat med erfaring fra bilsaker

Dersom du har dokumentert at du har reklamert og fått avslag, kan rettshjelpsdekning på bilforsikringen dekke store deler av utgiftene til advokat.

Gratis vurdering hos Biladvokaten.no

Vi vurderer saken din kostnadsfritt og uforpliktende. Vi har lang erfaring med saker hvor selger har gitt uriktige opplysninger – både mot forhandler og private selgere. Dersom det er grunnlag for å gå videre, bistår vi med å utforme krav og forhandle med selger. Du slipper å stå alene, og vi hjelper deg med å sikre rettighetene dine.

Ta kontakt i dag for en trygg vurdering av din sak.