Motorhavari kan være en kostbar og frustrerende opplevelse, spesielt når det skjer kort tid etter at du har kjøpt bilen av en privatperson. Mange lurer da på om selgeren kan holdes ansvarlig, og hvilke krav man kan fremsette. Svaret finnes i kjøpsloven, som regulerer kjøp mellom private.
Denne artikkelen gir deg en oversikt over hva som gjelder når bilen du har kjøpt får motorhavari, og hvilke rettigheter du har som kjøper.
Er motorhavari en mangel etter kjøpsloven?
Utgangspunktet er at bilen skal være i samsvar med det som er avtalt, jf. kjøpsloven § 17. Hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn det du som kjøper hadde grunn til å forvente, foreligger det en rettslig mangel.
Dersom selger har gitt feilaktige opplysninger, eller unnlatt å informere om noe vesentlig – som for eksempel kjent slitasje eller tidligere motorproblemer – kan dette også utgjøre en mangel. Rettspraksis, blant annet Rt. 2012 s. 1779, viser at selger har ansvar for opplysninger som med sannsynlighet “har virket inn på kjøpet”.
Et motorhavari er ofte omfattende og kostbart å reparere. Hvis havariet innebærer et klart avvik fra det en vanlig kjøper kunne forvente, vil det ofte foreligge en vesentlig mangel.
Viktigheten av å reklamere i tide
For å kunne gjøre krav gjeldende, må du sende en skriftlig reklamasjon til selger. Kjøpsloven § 32 stiller krav om at du reklamerer innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. En god tommelfingerregel er å klage så raskt som mulig – helst innen få dager etter at problemet oppstår.
Reklamasjonen må beskrive hva som er galt, og gjøre det klart at du ønsker å holde selgeren ansvarlig.
Det gjelder også en absolutt frist på to år fra overtakelse. Etter dette mister du normalt retten til å gjøre mangelen gjeldende – med mindre selger har gitt garanti eller påtatt seg ansvar utover to år.
Hva kan du kreve ved motorhavari?
Dersom motorhavariet anses som en mangel, kan du ha krav på følgende:
Retting
Du kan kreve at selgeren dekker reparasjon, forutsatt at det ikke medfører urimelige kostnader eller ulemper for vedkommende. Dette kan være aktuelt ved mindre omfattende feil.
Prisavslag
Dersom selger ikke kan eller vil reparere, kan du kreve prisavslag. Størrelsen skal tilsvare verdireduksjonen som følger av motorfeilen.
Heving
Dersom motorhavariet medfører vesentlig kontraktsbrudd, jf. kjøpsloven § 39, kan du kreve å heve kjøpet. Det betyr at du leverer tilbake bilen og får kjøpesummen tilbake. Heving krever at feilen er alvorlig og at du som kjøper med rimelighet ikke ville akseptert kjøpet hvis du visste om problemet.
Erstatning
I tillegg til prisavslag eller heving kan du ha krav på erstatning for økonomisk tap, f.eks. verkstedskostnader, leiebil eller annet som følge av havariet. Dette følger av kjøpsloven § 40. Selger kan bli erstatningspliktig hvis vedkommende har handlet uaktsomt, eller dersom bilen avvek fra det som var “tilsikret” ved avtale.
Slik går du frem som kjøper
Send en tydelig og skriftlig reklamasjon til selger så snart som mulig. Oppgi at du mener det foreligger en mangel, og hva du ønsker å kreve – enten retting, prisavslag, heving eller erstatning.
Skaff teknisk dokumentasjon, f.eks. en verkstedrapport eller vurdering fra NAF, som beskriver årsaken til motorhavariet og estimerer kostnadene ved utbedring. Det er du som kjøper som har bevisbyrden for at det foreligger en mangel.
Vurder om feilen er vesentlig. Dersom kostnadene er svært høye eller bilen har brutt sammen kort tid etter kjøpet, styrker det saken din. I motsatt fall kan prisavslag være en mer realistisk løsning.
Når er det aktuelt å bruke advokat?
Dersom selger avviser kravet, og det står mye penger på spill, kan det være smart å kontakte en advokat med erfaring fra bilsaker. Mange bilforsikringer inneholder rettshjelpsdekning, som kan dekke opptil 80 % av advokatutgiftene.
Hos oss i Biladvokaten.no tilbyr vi gratis vurdering av saken din. Har du opplevd motorhavari etter kjøp av bruktbil fra privatperson, og er usikker på hvordan du står juridisk – ta kontakt. Vi hjelper deg gjerne.
Oppsummering: Motorhavari og dine rettigheter som kjøper
Motorhavari etter kjøp av bruktbil fra privatperson kan være en rettslig mangel etter kjøpsloven, særlig hvis feilen er omfattende og uventet. Dersom du reklamerer i tide og kan dokumentere feilen, kan du kreve:
-
Retting
-
Prisavslag
-
Heving (hvis mangelen er vesentlig)
-
Erstatning for økonomisk tap
Nøkkelen er å handle raskt, dokumentere feilen godt og kjenne dine rettigheter. Vi har lang erfaring med kjøpsrett og bistår deg gjerne dersom du vurderer å fremme krav mot selger.
Vanlige spørsmål om motorhavari og kjøp av bil fra privatperson
Hva regnes som en mangel ved bruktbilkjøp?
En mangel foreligger når bilen er i vesentlig dårligere stand enn det kjøperen med rimelighet kunne forvente. Motorhavari kan anses som mangel dersom feilen er alvorlig og ikke opplyst av selger.
Kan jeg heve kjøpet ved motorhavari?
Ja, men bare hvis feilen er vesentlig og medfører et klart kontraktsbrudd. Du må også ha reklamert innen rimelig tid etter at feilen ble oppdaget, jf. kjøpsloven § 39.
Hvor lang tid har jeg på å klage?
Du må reklamere innen “rimelig tid” etter at du oppdaget feilen. I tillegg gjelder en absolutt frist på to år fra overtakelsen, jf. kjøpsloven § 32.
Hva bør reklamasjonen inneholde?
Den bør være skriftlig og inneholde en beskrivelse av feilen, samt at du holder selger ansvarlig. Oppgi også hvilket krav du fremmer, for eksempel prisavslag eller heving.
Hvilken dokumentasjon trenger jeg?
En teknisk vurdering eller verkstedrapport som viser årsaken til motorhavariet og kostnadene for utbedring vil være viktig bevis i saken.