Mangel ved bilkjøp fra forhandler

Kjøp av bil fra forhandler reguleres av forbrukerkjøpsloven, såfremt kjøper er privatperson der brukens skjer hovedsaklig til privat formål. Spørsmålet om når det foreligger mange ved bilkjøp fra forhandler reguleres særlig i forbrukerkjøpsloven paragraf 15 og 16. Men, flere bestemmelser trenger oppmerksom. Særlig viktig er hensynet til reklamasjon innen rimelig tid og tidspunktet for mangelen. Her ser vi særllig på mangelsbestemmelsene.

Har bilen en mangel etter kjøp fra forhandler? Dette må du vite

Når du kjøper bil fra en profesjonell bilforhandler, har du som forbruker rettigheter som skal sikre at bilen er i forventet stand. Forbrukerkjøpsloven regulerer slike kjøp, og gir deg mulighet til å kreve kompensasjon dersom bilen viser seg å ha en mangel ved bilkjøp fra forhandler. Men hva betyr egentlig en “mangel”, og når kan du bruke dette som grunnlag for reklamasjon?

En bil med mangel – hva sier loven?

Forbrukerkjøpsloven stiller krav til at bilen skal svare til det som er avtalt, både når det gjelder alder, kilometerstand, funksjon og generelle egenskaper. Ved avvik mellom avtalen, eller din berettigede forventning, og realiteten foreligger mangel.

Bilen skal i tillegg være egnet for vanlig bruk, og ha en holdbarhet som en kjøper med rimelighet kan forvente. En bil som får alvorlige feil kort tid etter kjøpet, vil som regel ikke møte disse kravene – og du har da rett til å kreve tiltak fra selgeren. Hva som skal til og hvor mye som skal til kan by på vanskelige grensedragninger. Her må det gjøres en konkret vurdering.

Opplysninger fra forhandleren er avgjørende

En av de vanligste årsakene til mangel ved bilkjøp fra forhandler er at kjøperen ikke får de nødvendige opplysningene. Dersom selger holder tilbake viktige forhold – som for eksempel tidligere skader, rust eller tekniske feil – kan dette utgjøre en mangel. Det samme gjelder dersom bilen er annonsert med spesifikasjoner som viser seg å ikke stemme.

Les også: Selger har gitt uriktige opplysninger 

Loven gir deg rett dersom informasjonen har vært misvisende eller ufullstendig, og dette har påvirket kjøpsbeslutningen. For eksempel: En bil markedsført som ny skal ikke ha vært brukt, og den skal ha gyldig nybilgaranti. Avvik her kan gi deg rett til prisavslag eller å få hevet kjøpet.

Når må mangelen foreligge for at du skal ha krav?

Mangel må i utgangspunktet være til stede ved levering, men du trenger ikke bevise det selv. Hvis feilen dukker opp innen to år, legges det til grunn at problemet var der allerede ved kjøpet – med mindre forhandleren kan bevise noe annet. Dette gjør det enklere for deg å kreve dine rettigheter.

Dersom mangelen dukker opp etter denne toårsperioden, kan du fortsatt reklamere – men da må du kunne dokumentere at feilen stammer fra leveringstidspunktet, ofte med hjelp fra fagfolk. Det koker her ned til hva som er mest sannsynlig basert på konkret faglige og tekniske vurderinger.

Typiske feil som regnes som mangel

Det finnes mange eksempler på hva som regnes som mangel ved kjøp fra bilforhandler. Feil som oppstår kort tid etter kjøp – som motorhavari, vanninntrengning, kostbare tekniske feil er blant eksemplene. Jo eldre en bil er, desto mer må man forvente av feil og mangler. I motsatt ende av skalaen kan man ha høyere forventninger til et nyere objekter.

Dine rettigheter ved mangelfull bil

Hvis bilen har en mangel, kan du ha krav på ulike former for kompensasjon: selger kan rette feilen, du kan få en tilsvarende bil (omlevering), kreve prisavslag, eller heve kjøpet. Les gjerne vår artikkel her:

Heving av bilkjøp fra forhandler 

Du kan også kreve erstatning for eventuelle kostnader. Loven gir deg flere muligheter – så lenge vilkårene for mangel er oppfylt.

Slik går du frem dersom bilen har en mangel

Det viktigste du gjør er å reklamere så raskt som mulig. Reklamasjonen må sendes innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen – og aldri senere enn to måneder etter oppdagelsen. Sørg også for å dokumentere avtaler, markedsføring og kommunikasjon med forhandleren. Dette vil styrke saken din betraktelig hvis det blir tvist.

Å ha kunnskap om hva som regnes som en mangel ved bilkjøp fra forhandler, gjør deg i stand til å stille krav og beskytte dine rettigheter som bilkjøper.

Les også: Guide ved reklamasjonssak 

Har du en lignende sak? Ta kontakt med oss

Mange forsøker å heve kjøpet med godt grunnlag, men opplever at saken blir avvist av selger. I slike tilfeller dekkes rettshjelp, altså advokatutgifter, med 80% etter egenandel. Dekningen er på inntil kr 100 000. Ofte opplever vi å løse saker innenfor denne rammen uten at det tas rettslige skritt. Har du en lignende sak? Ta kontakt med oss for en nærmere vurdering, avklaring og eventuelt bistand i din sak. Første vurdering av oss koster ikke noe og den er uforpliktende.

Kilder: lovdata.no, forbrukerklageutvalget.no