Har bobilkjøpet feilet på grunn av fukt og råte? Da bør du sjekket dine rettigheter. Ved kjøp av bobil med fukt og råte kan du ha krav på heving av bilkjøpet såfremt selger ikke benytter sin rett til å utbedre mangelen. Vi ser nærmere på utgangspunktet i denne type saker hvor fukt og råte har ødelagt bobilgleden.
Fukt til besvær i bobil
Det vil ofte være fukt i en bobil. Dersom fuktverdiene er for høye, eller det er råte i bobilen, er imidlertid noe galt. Ofte har vi sett eksempler på at vann kommer inn i skjøter eller som følge av tidligere arbeid som ikke er utført godt nok. Bobilen kan også ha innvending lekkasje, lekkasje fra frontrute eller takluke. Over tid vil for høye fuktverdier utvikle seg til mugg, sopp og råte. Dette vil igjen potensielt skade inneklimaet i bobilen og i verste fall gjøre den helsefarlig å bruke over tid.
Les også:
Max Caravan om fukt og råte i bobil
Hvordan dokumentere fukt i bobil?
Har du kjøpt en bobil er det aldri feil og ta en fukttest etter kjøpet. Da vil du få en billig indikasjon om at bobilen du kjøpte ikke har fuktproblemer, samtidig som du kan avdekke fuktskader i tidlig fase dersom det faktisk viser seg å være for høye fuktverdier i bobilen. Biladvokaten anbefales at det benyttes fagmessig dyktige aktører som kan prosedyrene for fukttesting.
Bobil med råte
Råte lar seg ikke nødvendigvis avdekke på fukttest. Dersom det foreligger råte kan denne være tørket inn. Dette kalles "tørråte".
Les også: Fuktfritt AS om tørråte i bobil
Kjøpt bobil med fukt og råte - hva nå?
Det første du må gjøre er å reklamere til selger. Husk at det gjelder å være rask, da det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Hvis du har reklamert til selger og svaret har blitt avvist anbefaler vi at du tar kontakt med biladvokaten. Vi sjekker om du har en sak, helt kostnadsfritt. Dersom fukt og råte utgjør et betydelig avvik fra det du kunne forvente kan du ha krav på heving av kjøpet. Det samme vil kunne gjelder dersom selger har gitt uriktige opplysninger eller selger har tilbakeholdt negative opplysninger. Husk likevel at selger ikke nødvendigvis må være å klandre på noe vis. Selger vil også kunne ha ansvar for skjulte feil og mangler.
Les også:
Heving av bilkjøp mot forhandler
Heving av bilkjøp mellom private
Når er fukt eller råte å anse som en kjøpsrettlig mangel ved bobilen?
Her er avtalegrunnlaget helt sentralt. Hva har du egentlig kjøpt, hva avtalte partene? Ved kjøp fra forhandler gjelder forbrukerkjøpsloven. Her stiller du sterkere enn hvis du kjøper bobil fra privatperson. Biladvokaten har imidlertid også løst mange saker hvor selger har vært privatperson. I slike tilfeller er det kjøpsloven som gjelder. Du kan ha rettigheter i bobilsaken selv om bobilen er solgt "som den er".
Har du kjøpt en meget gammel bobil, "som den er" og helt uten noen lovnader i tilknytning til fukt, så er det en klar risiko for at du ikke har noe å klage på i etterkant. Dersom selger imidlertid har markedsført bobilen som "fuktfri" eller det er utført fukttest som ikke viser unormale fuktverdier, så vil avvik fra dette fort kunne være en mangel. De fleste aktørene på markedet anbefaler fukttest en gang i året. Uriktige opplysninger fra selger eller opplysningssvikt om vesentlige forhold ved bobilen vil fort lede til at det foreligger mangel etter loven.
Når er fukt - og råteskader nok til å heve kjøpet?
Her er det flere forhold som må vurderes. Vi ser på noen av dem:
- Reklamasjon må være rettidig inngitt til selger.
- Mangelen må kunne føres tilbake til tiden forut for kjøpet med mer enn 50% sannsynlighet. Dette er et viktig punkt mange overser. I en del tilfeller vil det kunne være aktuelt å foreta nærmere analyser for å forsøke å tidfeste mangelstidspunktet.
- Selger har avvist å utbedre mangelen.
- Kostnadsomfanget vil ha noe å si.
- Er der kurant å utbedre mangelen, slik at du må nøye deg med et prisavslag for fukt og råte? Dette vurderes konkret fra sak til til.
Hvordan reklamere og kreve heving av kjøpet
Det er ikke noe hyggelig å oppdage store feil og mangler ved objektet du har kjøpt. En reklamasjon til selger kan være ubehagelig. Det er kanskje mest fristende å ta en telefon eller sende en "undrende" melding. Etter loven er det imidlertid ikke nok å uttrykke slike undringer eller generell misnøye. Loven stiller helt klare krav til at du må opplyse hva du klager over og helt hva du vil kreve. Er du usikker på hvordan du skal formulere deg? Da anbefaler vi at du bruker standard klageskjema fra Forbrukerrådet.
Link til: standard reklamasjonsskjema fra Forbrukerrådet
Selger bestrider kravet - la biladvokaten sjekke fukt - og råte saken
Har du reklamert til selger, men kommer ingen vei? Det er ofte her du kan ha god nytte av en vurdering fra en advokat på området.
Istedenfor å spekulere på hvordan du ligger an, kan du kontakte biladvokaten å få en vederlagsfri førstevurdering. Vi ser på saken og gir deg en ærlig og redelig tilbakemelding.
Ønsker du hjelp videre til å løse bobilsaken, så kan vi naturligvis overta saken og kontakten med motparten. Du forholder deg da til en advokat som ivaretar dine interesser i saken.
Rettshjelpdekning ved heving av bilkjøp
Husk at vi kan hjelpe deg å søke om dekning av advokatutgifter. Mot en egenandel på kr 3000 - 4000 har "alle" rettshjelp i forsikringen på bilen. Dette såfremt det er fremsatt et krav, kravet er bestridt og dette kan dokumenteres.