Hvordan heve bilkjøp fra forhandler?

Leser du denne artikkelen lurer du sannsynligvis på om du kan heve kjøp av bil fra forhandler, etter å ha opplevd feil og mangler. Biladvokaten skal enkelt og kortfattet forklare det hvordan man hever kjøpet ved kjøp fra bilforhandler. Vi kommer kort til å på lovgrunnlaget, fremgangsmåte og gi deg noen hint og tips. Finner du ikke det du letter etter? Biladvokaten.no har en rekke fagartikler med informasjon til deg som trenger hjelp i en mulig hevingssak. Vi vurderer bilsaken gratis og tilbyr bistand om ønskelig.

Heve bilkjøpet? Sjekk om det foreligger mangel!

En bil har mangel dersom den ikke samsvarer med avtalen eller dine rimelige forventninger, jf. forbrukerkjøpsloven (fkjl.) § 15. Opplysningssvikt – for eksempel tilbakeholdte eller uriktige opplysninger om kilometerstand – er også mangel, jf. § 16 bokstav b og c. Mangel er første steg på vei mot heving av kjøpet. 

Reklamér korrekt og i tide for om mulig å kjøpet

Relativ frist: Meld skriftlig fra «innen rimelig tid» etter at du oppdaget mangelen. To måneder er alltid innenfor, jf. § 27 første ledd. 

Absolutt frist: To år fra levering, eventuelt fem år hvis bilen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, jf. § 27 annet ledd. 

Holdbarhet på bevis: Reklamér helst per e-post/SMS og beskriv feilen. 

Tipset: Be om at forhandler bekrefter mottak. Hvis selger begynner å diskutere selve mangelen uten å påberope for sen reklamasjon, kan vedkommende anses å ha frafalt fristinnsigelsen. 

Les eventuelt mer om reklamasjon her. 

Selgers rett og plikt til å avhjelpe først - for heving

Selger kan som hovedregel avskjære krav om prisavslag eller heving ved å tilby retting/omlevering «uten kostnad og uten vesentlig ulempe» for deg «innen rimelig tid», jf. § 29 tredje ledd og § 30. I praksis godtas vanligvis høyst to rettingsforsøk på samme mangel. Går det for lang tid på første forsøk er det imidlertid ikke sikkert at selger har krav på et retteforsøk til. 

Når kan du kreve heving?

Vilkårene etter fkjl. § 32 

«Forbrukeren kan … heve avtalen, med mindre selgeren beviser at mangelen er uvesentlig.» – fkjl. § 32 

 Vilkårene kan oppsummeres slik: 

 1. Det foreligger en mangel. 

2. Selger har enten ikke rettet, eller retting har mislyktes/ikke tilbudt retting som oppfyller § 29–30. 

3. Mangelen er ikke uvesentlig. Terskelen er lavere enn «vesentlig kontraktsbrudd» i kjøpsloven (Rt-2015-321 avsn. 53 – «nybil-dommen»). 

Helhetsvurderingen «ikke uvesentlig» 

I lovens forarbeider er det forskjellige momenter som kommer i betraktning i forhold til heving av kjøpet fra forhandler.

Momentliste (uttalt i Ot.prp. nr. 44 (2001-2002) s. 189 og rettspraksis): 

  • Mangelens betydning for din bruk av bilen 
  • Mangelens økonomiske omfang i prosent av kjøpesummen 
  • Om selger har opptrådt klanderverdig (f.eks. villedende opplysninger) 
  • Hvor mange reparasjonsforsøk som er gjort og tidsforløp 
  • Ulemper/risiko ved videre bruk  

Praktisk fremgangsmåte mot selger

Vi gjennomgår her en praktisk liste som er nyttig å ha i forbindelse med hvordan du kan heve kjøp fra bilforhandler.

  • Skriftlig reklamasjon – beskriv feilen og påberop deg mangel. 
  • Gi selger frist (typisk 7 dager) til å bekrefte om de vil rette/omlevere. 
  • Dokumentér alle utgifter (leiebil, verksted, transport). 
  • Avslå urimelige rettingsforsøk (flere enn to eller svært tidkrevende). 
  • Fremsett formelt krav om heving når vilkårene antas å foreligge. 

Formuleringseksempel: 

«Jeg viser til min reklamasjon av 10. mai. Mangelen er ikke rettet innen rimelig tid, og bilen kan ikke benyttes forsvarlig. Jeg hever herved kjøpet med hjemmel i fkjl. § 32.» 

Økonomisk oppgjør ved heving

Heve kjøp = Gjensidig restitusjon 

Begge parter skal levere tilbake det mottatte, jf. § 49 annet ledd. 

 Tilbakebetaling til deg 

Selger må: 

Refundere kjøpepris + eventuell erstatning 

Betale forsinkelsesrenter fra reklamasjonstidspunktet, jf. § 50 annet ledd. 

Din plikt til å levere tilbake bilen ved heving av kjøpet 

Du skal levere bilen i «vesentlig samme stand», ellers erstatte verdireduksjonen, jf. § 51 første ledd. Vanlig bruksslitasje og skade som skyldes mangelen er unntatt, jf. § 51 bokstav a–c. 

Nyttevederlag 

Du må bare betale «rimelig vederlag for vesentlig nytte», jf. § 50 første ledd. Høyesterett har standardisert beregningen (Rt-2002-173 «møblement»): kjøpesummen fordeles på antatt levetid; det gjøres fradrag for ulemper. I Rt-2015-321 ble nyttefradraget satt kr 1,50 per kjørte kilometer.

Erstatning i tillegg til å heve kjøpet

Har du ekstrautgifter (leiebil, verkstedtester, forsikring) kan du kreve erstatning etter § 33 og § 54, men husk plikten til å begrense tapet («rimelige tiltak»). Krav om erstatning kommer i tillegg til kjøpesummen og rentene ved heving. Det kan også kreves forsinkelsesrenter av erstatningsbeløpet. 

Hvis selger nekter å medvirke til å heve kjøpet

Ta kontakt med oss! Vi foretar en sjekk av saken din. Dette er gratis. Finner vi ut at du har en sak, så kan vi eventuelt hjelpe deg med søknad om dekning av advokatutgifter og overta saken mot selger. Vårt mål er å løse saken raskt og effektivt.

Kort sjekkliste

Steg Hva du gjør Rettslig referanse 

1 Reklamér skriftlig raskt § 27  

2 Undersøk bilen og samle dokumentasjon § 18 (mangelstidspunkt)

3 Gi selger mulighet til to rettinger § 29–30 

4 Krev heving når vilkårene er oppfylt § 32 

5 Lever bilen tilbake, få kjøpesummen + renter § 49, § 50, §

Har du en hevingssak?

Vi har nå vært gjennom hvordan heve bilkjøp fra forhandler. Tenker du at du kan ta en sak? Ta gjerne kontakt med oss for en nærmere vurdering av saken. Utgifter til advokat påløper ikke før du eventuelt vil ha et oppdrag hos oss. 

Kilde: lovdata.no