Bobil med feil og mangler fra forhandler – hva nå?

Biladvokaten blir stadig kontaktet av bobilkjøpere som har kjøpt bobil fra forhandler hvor det viser seg å være en rekke feil og mangler. Noen forhandlere er flinke til å ta affære og rygge opp med en gang, mens andre opplever trenering og avslag. Har du kjøpt en bobil med feil og mangler er det først og fremst viktig å sende en saklig reklamasjon til forhandleren.

Hjelp – bobilen er full av feil og mangler

Å kjøpe bobil er en stor investering. Mange ser på bobilen som en slags hytte på hjul, og forventer komfort, kvalitet og pålitelighet. Men fordi en bobil består av mange tekniske og mekaniske komponenter, kan det dessverre også være mye som kan gå galt. Hvis du har kjøpt en bobil og oppdaget feil og mangler, er det viktig å vite hvordan du bør gå frem.

Ta kontakt med selger – men gjør det riktig

Har du nettopp kjøpt bobil med feil, bør første steg være å kontakte forhandleren. Selger har normalt rett til å forsøke å rette opp i feilene. En hyggelig telefon kan være en god start, men husk at det alltid bør sendes en skriftlig reklamasjon i tillegg. Dette er viktig for å sikre dokumentasjon. I reklamasjonen bør du beskrive hvilke feil og mangler du har oppdaget, og hva du ønsker å kreve – for eksempel retting, prisavslag eller heving.

Når utbedring ikke skjer – eller tar for lang tid

Mange som tar kontakt med oss opplever at feilene på bobilen ikke blir tatt på alvor, eller at det tar urimelig lang tid før noe skjer. Enkelte føler seg rett og slett ignorert. Dersom det virker som selger ikke erkjenner at det foreligger en feil som skal rettes, bør dette avklares skriftlig.

Lovverket gir selger anledning til å forsøke å utbedre – men bare innenfor rimelige rammer. Det må skje uten vesentlig ulempe for kjøperen og innen rimelig tid. Hvis utbedringen drar ut i tid, eller du som kjøper mister verdifulle uker eller måneder av sesongen, kan selgers utbedringsrett falle bort.

Når utbedring ikke fører frem

Dersom bobilen har vært inne til reparasjon flere ganger uten at feilen rettes ordentlig, kan du ha krav på heving av kjøpet. Dette forutsetter at feilen ikke er uvesentlig, og at den ikke enkelt kan kompenseres gjennom prisavslag. I mange tilfeller vil du i det minste ha krav på prisavslag tilsvarende kostnadene med å få mangelen rettet.

Typiske feil som gir grunnlag for krav er vannlekkasjer, elektriske feil, fuktskader og tekniske problemer med varme, kjøling eller kjørekomfort.

Når bør du kontakte advokat ved feil på bobil?

Dersom du vurderer å heve kjøpet eller kreve et større prisavslag, kan det være klokt å kontakte en advokat med erfaring i bobil- og kjøpsrett. Det samme gjelder hvis du har sendt krav som er avslått, eller hvis saken har dratt ut over lang tid uten løsning.

Før du kontakter advokat bør du ha sendt et klart skriftlig krav til selger. Hvis selger avslår dette kravet og det kan dokumenteres, vil du i mange tilfeller ha rett på dekning av advokatkostnader gjennom bilforsikringen din. Dette kalles rettshjelpsdekning, og dekker som regel 80 % av kostnadene etter en fast egenandel.

Gratis vurdering av saken

Hos Biladvokaten.no tilbyr vi gratis førstevurdering av din sak. Vi har lang erfaring med feil og mangler ved bobil, og kan raskt vurdere om du har grunnlag for videre krav. Hvis du ønsker bistand, hjelper vi deg også med å søke rettshjelpsdekning via forsikringen.

Ta kontakt i dag for en trygg og uforpliktende vurdering – og få hjelp til å sikre dine rettigheter som bobilkjøper.