Heving av bilkjøp – Forbrukerkjøpsloven

Har du kjøpt bil fra en forhandler og oppdaget alvorlige feil eller mangler? Mange forbrukere opplever dessverre at bilen ikke holder det som ble lovet, og at problemene ikke løses – til tross for gjentatte verkstedbesøk. I slike tilfeller kan du ha krav på å heve kjøpet. Dette innebærer at du leverer bilen tilbake og får kjøpesummen refundert.

Forbrukerkjøpsloven gir deg sterke rettigheter når du handler bil som privatperson fra en næringsdrivende. I denne artikkelen forklarer vi hva som skal til for å heve et bilkjøp, og hvordan du bør gå frem.

Hva betyr det å heve bilkjøpet? Forbrukerkjøpsloven i fokus

Ved heving etter forbrukerkjøpsloven går avtalen tilbake:

  • Du leverer bilen tilbake til selger

  • Selger betaler tilbake hele kjøpesummen

  • Du kan også ha krav på forsinkelsesrenter og eventuelt erstatning

  • Selger kan i noen tilfeller kreve fradrag for nytte du har hatt av bilen (f.eks. ved mange kjørte kilometer)

For at du skal kunne kreve heving etter forbrukerkjøpsloven, må visse vilkår være oppfylt.

Når kan du kreve heving?

For å få gjennomslag for heving må det foreligge en mangel ved bilen, og denne må ikke være uvesentlig, jf. forbrukerkjøpsloven § 32. Det vil si:

  • Bilen har en feil som avviker fra det som er avtalt eller forventet

  • Feilen er så alvorlig at det påvirker bilens verdi eller bruk

  • Selger har ikke klart å rette opp feilen innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe

Typiske eksempler på mangler som kan gi grunnlag for heving etter forbrukerkjøpsloven er:

  • Gjentatte feil som ikke lar seg utbedre (f.eks. elektriske problemer, motorfeil, vanninntrengning)

  • Alvorlige skader eller skjult skadehistorikk som selger burde opplyst om

  • At bilen ikke fungerer som forventet, selv etter flere forsøk på reparasjon

Selgers rett til utbedring

Etter forbrukerkjøpsloven § 29 har forhandleren rett til å forsøke å utbedre mangelen, men dette må skje:

  • Uten vesentlig ulempe for deg som kjøper

  • Innen rimelig tid

  • Normalt ikke mer enn to forsøk, hvis feilen er den samme

Dersom selger ikke klarer å rette feilen i tråd med lovens krav, kan du kreve prisavslag eller heving.

Heving etter forbrukerkjøpsloven er aktuelt når:

  • Mangelen er vesentlig for deg som kjøper

  • Bilen har vært inne for gjentatte utbedringsforsøk uten resultat

  • Utbedringen tar uforholdsmessig lang tid

  • Forhandler nekter å rette mangelen eller ikke svarer på reklamasjon

Et eksempel kan være en nyere bil som må på verksted flere ganger for samme feil, uten at det blir varig løst. Mange av våre klienter har fått medhold i krav om heving i slike situasjoner.

Hvordan går du frem?

1. Reklamer skriftlig så raskt som mulig
Send en formell reklamasjon til selger hvor du forklarer hva feilen gjelder og at du ønsker å heve kjøpet. Det må komme tydelig frem at du klager og at dette er en reklamasjon etter loven.

2. Dokumenter feilen
Innhent verkstedsrapporter, bilder eller annen dokumentasjon som viser problemet og at det ikke er løst. Husk at det er du som må sannsynliggjøre at det foreligger en mangel.

3. Vurder advokatbistand
Dersom selger avviser reklamasjonen eller nekter å gå med på heving, kan det være klokt å kontakte advokat. Hos Biladvokaten.no får du gratis førstegangsvurdering av saken.

Forsikringen dekker advokatutgifter

Har du bilforsikring, dekker de fleste selskaper inntil kr 100 000 i advokatutgifter gjennom rettshjelpsdekningen. Du betaler kun en egenandel (vanligvis 3 000–4 000 kr + 20 % av overskytende). Vi hjelper deg gjerne med å søke om dekning – dette gjør vi som en del av bistanden.

Oppsummering – heving etter forbrukerkjøpsloven

✔ Du kan heve kjøpet hvis bilen har en vesentlig mangel som ikke blir rettet
✔ Forhandler har rett til å forsøke utbedring, men innenfor lovens rammer
✔ Du må sende skriftlig reklamasjon og dokumentere feilen
✔ Du kan kreve tilbake kjøpesummen og forsinkelsesrenter
✔ Du har rett på rettshjelpsdekning fra forsikringen ved tvist

Har du en hevingssak etter forbrukerkjøpsloven?

Vi har lang erfaring med å hjelpe forbrukere som har kjøpt bil med feil. Vi vurderer saken din kostnadsfritt og gir en ærlig anbefaling om veien videre. Ta kontakt med oss i dag – så ser vi om du har krav på heving etter forbrukerkjøpsloven.