Dersom bilen har feil eller mangler, kan du som forbruker ha rett til heving av bilkjøpet fra forhandleren– men visse vilkår må være oppfylt. I det følgende vil vi gjennomgå tilfelle der det er aktuelt med heving av bilkjøp fra forhandler. Hva skal til?
Stikkordene er at du må reklamere over mangelen tidsnok. Hvis mangelen utbedres avskjærer utbedringen hevingskravet. For å heve bilkjøp fra forhandler kreves det at mangelen ikke er "uvesentlig".
Når kan du heve et bilkjøp fra forhandler?
Vi har skrevet mange artikler om heving av bilkjøp i forskjellige typertilfeller. Her har vi særlig for øyet de tilfeller privatperson har kjøpt bil fra forhandler. Har du en sak om heving av bilkjøp og ønsker saken vurdert for å se om du har en sak å gå videre med? Dette sjekker vi for deg gratis. Kontakt biladvokaten her.
Vesentlig mangel - mangelen kan ikke være "uvesentlig"
For å kunne heve et bilkjøp etter kjøp fra forhandler, må det foreligge en mangel som ikke er "uvesentlig".
Merk at et absolutt vilkår for heving av bilkjøp er at selger ikke retter mangelen. Har selgeren rettet mangelen i samsvar med forbrukerkjøpsloven vil utbedringen avskjære muligheten for å heve kjøpet.
I loven står det at mangelen ikke må være "uvesentlig". Det betyr at feilen må være alvorlig nok til at kjøpet ikke står i rimelig forhold til det som ble levert. Det er ikke tilstrekkelig med mindre feil eller bagateller – mangelen må ha klar betydning for bilens verdi eller egnethet.
Fra Høyesterett sin praksis så vi i dom med referanse Rt. 2015 s. 321 at det å selge en bil som "ny" uten at den var helt ny gav grunnlag for å heve kjøpet. Det spilte også inn i vurderingen at bilen fullt ut ikke hadde norgesgaranti på 5 år. Dommen har blitt en rettesnor for hvor hevingsterskelen for forbrukerkjøp av bil ligger. Dommen fra 2015 er igjen forankret i Rt. 1998 s. 1510, hvor retten uttalte følgende:
kjøperen etter en helhetsvurdering må ha rimelig grunn for – etter at kjøpekontrakten er gjennomført fra begge sider – å si seg løst fra kontrakten, også hensett til hva som fremstår som en adekvat reaksjon på kontraktsbruddet.
Det kan være lett å tenke at disse dommene er gamle og har gått ut på dato. Slik er det ikke. Dommene står seg godt.
Heving av bilkjøp fra forhandler - typiske tilfeller
Typiske mangler som kan gi grunnlag for heving:
-
Alvorlige motor- eller girkasseproblemer
-
Feil ved elektroniske systemer som går utover bilens funksjonalitet
-
Tidligere skader eller kondemnering som ikke ble opplyst
-
Kilometerstand som viser seg å være manipulert
-
At bilen ikke samsvarer med avtalen, f.eks. feil modell, utstyrsnivå eller kjøreegenskaper
- Gjentagende feil forhandler ikke klarer å utbedre
Sistnevnte tilfelle ser biladvokaten mye i forhold til elbiler. Et eksempel er 12 volts - batteriet. Gjentagende feil med 12 volts batteriet som ikke lar seg utbedre kan gi grunnlag for å heve bilkjøp fra forhandler. Vi har skrevet om et konkret eksempel:
Les her:
Forhandler godtok å kjøp bilen tilbake på grunn av gjentagende feil med 12 volts - batteriet
Rettspraksis - heve kjøp av bil fra forhandler
Sentral dom i forbindelse med heving av bilkjøp fra forhandler er som nevnt Rt. 2015 s. 321. Dommen tilsier at terskelen for heving i tilfeller forbrukerkjøp er senket sammenlignet med heving i kontraktensretten forøvrig.
Selger må få mulighet til å rette opp feilen
Før du kan kan få medhold i heving, må forhandleren som hovedregel få anledning til å rette opp mangelen innen rimelig tid. Dette følger av forbrukerkjøpsloven. Men dersom rettingen ikke skjer, ikke lykkes, eller feilen er av en slik art at du ikke med rimelighet bør måtte godta den, kan du gå videre med krav om heving.
Les også:
Utbedring "innen rimelig tid" - hvor lang tid er det?
Forbrukerkjøpsloven om avhjelpsretten
Forhandlers utbedringsrett følger av forbrukerkjøpsloven § 30. Her stilles krav om utbedring "uten utlegg" for forbrukeren og utbedring "innen rimelig tid". Har forbrukeren forsøkt å utbedre samme mangel to ganger eller mer, er som regel utbedringsretten uttømt. Heving er da aktuelt, såfremt mangelen ikke er "uvesentlig".
Eksempel: Dersom bilen har vært inne til gjentatte reparasjoner uten at problemet er løst, eller dersom selger nekter å ta ansvar, svekkes selgers rett til å forsøke retting – og hevingskravet styrkes. Det er gjerne i slike situasjoner der saken har gått "i låst" at mange tar kontakt med biladvokat for bistand til å undersøke saken for å se hva man bør gjøre videre.
Lurer du på om du har en hevingssak kan du gjerne ta kontakt med oss for en gratis og uforpliktende vurdering.
Reklamasjon og dokumentasjon ved heving
For at et krav om heving skal ha fremgang, må du ha:
-
Reklamert innen rimelig tid etter at du oppdaget (eller burde oppdaget) mangelen. Les gjerne mer om reklamasjon her.
-
Helst ha dokumentert feilen så godt som mulig – gjerne med bilder, verkstedsrapporter eller takstrapport
-
Stilt krav skriftlig til selger – det bør fremgå tydelig at du ønsker å heve kjøpet
Reklamasjonen må ikke være vag eller utydelig. Det holder ikke å uttrykke misnøye – det må klart fremgå at du mener bilen har en mangel, og hva du krever. Vær nøye med at du kan dokumentere fremsatte reklamasjoner. Kun telefonkontakt anbefale således ikke.
Hva innebærer heving?
Ved heving går kjøpet tilbake i sin helhet. Du leverer bilen tilbake til forhandleren, og får refundert kjøpesummen. I tillegg har du normalt krav på forsinkelsesrenter. Det kan også være aktuelt med fradrag for nytte, særlig hvis bilen har vært brukt i en viss periode før kravet ble fremmet.
Selgeren kan motsette seg heving dersom vilkårene ikke er oppfylt, eller hevde at det heller bør gis et prisavslag. Dette beror på en konkret vurdering av mangelen og omstendighetene i saken.
Les også: Heve bilkjøp fra forhandler
Profesjonell vurdering av din sak
Å kreve heving av et bilkjøp er en alvorlig og juridisk krevende prosess. Mange saker stopper opp fordi forbrukeren ikke vet hvordan kravet skal fremmes, hvordan bevis skal sikres, eller hvordan selgerens motargumenter skal møtes.
Vi i Biladvokaten.no har lang erfaring med akkurat denne typen saker. Vi vet hvilke dokumenter som trengs, hvordan forhandleren bør kontaktes, og hva som skal til for å få gjennomslag. Vi har fått meget gode tilbakemelding på advokatguiden.no.
Har du en sak?
Dersom du vurderer å heve bilkjøpet, anbefaler vi at du får en gratis vurdering av saken din før du går videre. Vi gir deg rask og ærlig tilbakemelding – helt uforpliktende. Hvis det viser seg at du har en sak å bygge videre på, kan vi hjelpe deg videre fra første skritt.
Vi har bistått hundrevis av bilkjøpere med alt fra skjulte mangler til grovt tilbakeholdt informasjon. Vårt mål er at du skal få tilbake det du har krav på – enten det er heving, prisavslag eller en annen løsning.
Send oss en kort beskrivelse av saken i dag, så gir vi deg en rask tilbakemelding.
Saker som typisk gir rett på heving av bilkjøp
Noen typetilfeller går igjen. Vi har skrevet om noen av disse:
Chiptuning
Chiptunet BMW gav rett til heving av bilkjøp
Kondemnasjon
Mangelfulle tidligere opplysninger om kondemnasjon gir rett til heve bilkjøp
Forhandler har brukt opp utbedringretten
Fikk heve kjøp av Tesla eller flere og omfattende feil som ikke ble utbedret
