Heving av bilkjøp fra forhandler

Dersom bilen har feil eller mangler, kan du som forbruker ha rett til å heve kjøpet fra forhandler– men visse vilkår må være oppfylt. Her skriver vi særlig om heving av bilkjøp fra forhandler. Vi har mange artikler om å heve bilkjøp i spesifikke tilfeller.

For det første må det foreligge en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven. Du må også ha reklamert innen rimelig tid, og mangelen kan ikke være utbedret av selger. I tillegg stilles det krav om at mangelen ikke er uvesentlig – det må være et alvorlig avvik som har betydning for bilens verdi eller bruk.

Har du kjøpt mangelfull bil fra forhandler og ønsker å heve kjøpet? Vi gir deg kanskje noen av svarene du trenger.

Når kan du heve et bilkjøp fra forhandler?

Vi har skrevet mange artikler om heving av bilkjøp i forskjellige typertilfeller. Her har vi særlig for øyet de tilfeller privatperson har kjøpt bil fra forhandler.

For å kunne heve et bilkjøp etter kjøp fra forhandler, må det foreligge en vesentlig mangel. Det betyr at feilen må være alvorlig nok til at kjøpet ikke står i rimelig forhold til det som ble levert. Det er ikke tilstrekkelig med mindre feil eller bagateller – mangelen må ha klar betydning for bilens verdi eller egnethet.

Typiske mangler som kan gi grunnlag for heving:

  • Alvorlige motor- eller girkasseproblemer

  • Feil ved elektroniske systemer som går utover bilens funksjonalitet

  • Tidligere skader eller kondemnering som ikke ble opplyst

  • Kilometerstand som viser seg å være manipulert

  • At bilen ikke samsvarer med avtalen, f.eks. feil modell, utstyrsnivå eller kjøreegenskaper

Sentral dom i forbindelse med heving av bilkjøp fra forhandler er Rt. 2015 s. 321. Dommen tilsier at terskelen for heving i tilfeller forbrukerkjøp er senket sammenlignet med heving i kontraktensretten forøvrig.

Selger må få mulighet til å rette opp feilen

Før du kan kan få medhold i heving, må forhandleren som hovedregel få anledning til å rette opp mangelen innen rimelig tid. Dette følger av forbrukerkjøpsloven. Men dersom rettingen ikke skjer, ikke lykkes, eller feilen er av en slik art at du ikke med rimelighet bør måtte godta den, kan du gå videre med krav om heving. Forhandlers utbedringsrett følge av forbrukerkjøpsloven § 30. Her stilles krav om utbedring "uten utlegg" for forbrukeren og utbedring "innen rimelig tid". Har forbrukeren forsøkt å utbedre samme mangel to ganger eller mer, er som regel utbedringsretten uttømt. Heving er da aktuelt, såfremt mangelen ikke er "uvesentlig".

Eksempel: Dersom bilen har vært inne til gjentatte reparasjoner uten at problemet er løst, eller dersom selger nekter å ta ansvar, svekkes selgers rett til å forsøke retting – og hevingskravet styrkes.

Lurer du på om du har en hevingssak kan du gjerne ta kontakt med oss for en gratis og uforpliktende vurdering.

Reklamasjon og dokumentasjon ved heving

For at et krav om heving skal ha fremgang, må du ha:

  • Reklamert innen rimelig tid etter at du oppdaget (eller burde oppdaget) mangelen. Les gjerne mer om reklamasjon her. 

  • Helst ha dokumentert feilen så godt som mulig – gjerne med bilder, verkstedsrapporter eller takstrapport

  • Stilt krav skriftlig til selger – det bør fremgå tydelig at du ønsker å heve kjøpet

Reklamasjonen må ikke være vag eller utydelig. Det holder ikke å uttrykke misnøye – det må klart fremgå at du mener bilen har en mangel, og hva du krever. Vær nøye med at du kan dokumentere fremsatte reklamasjoner. Kun telefonkontakt anbefale således ikke. 

Hva innebærer heving?

Ved heving går kjøpet tilbake i sin helhet. Du leverer bilen tilbake til forhandleren, og får refundert kjøpesummen. I tillegg har du normalt krav på forsinkelsesrenter. Det kan også være aktuelt med fradrag for nytte, særlig hvis bilen har vært brukt i en viss periode før kravet ble fremmet.

Selgeren kan motsette seg heving dersom vilkårene ikke er oppfylt, eller hevde at det heller bør gis et prisavslag. Dette beror på en konkret vurdering av mangelen og omstendighetene i saken.

Les også: Heve bilkjøp fra forhandler

Profesjonell vurdering av din sak

Å kreve heving av et bilkjøp er en alvorlig og juridisk krevende prosess. Mange saker stopper opp fordi forbrukeren ikke vet hvordan kravet skal fremmes, hvordan bevis skal sikres, eller hvordan selgerens motargumenter skal møtes.

Vi i Biladvokaten.no har lang erfaring med akkurat denne typen saker. Vi vet hvilke dokumenter som trengs, hvordan forhandleren bør kontaktes, og hva som skal til for å få gjennomslag. Vi har fått meget gode tilbakemelding på advokatguiden.no. 


Har du en sak?

Dersom du vurderer å heve bilkjøpet, anbefaler vi at du får en gratis vurdering av saken din før du går videre. Vi gir deg rask og ærlig tilbakemelding – helt uforpliktende. Hvis det viser seg at du har en sak å bygge videre på, kan vi hjelpe deg videre fra første skritt.

Vi har bistått hundrevis av bilkjøpere med alt fra skjulte mangler til grovt tilbakeholdt informasjon. Vårt mål er at du skal få tilbake det du har krav på – enten det er heving, prisavslag eller en annen løsning.

👉 Send oss en kort beskrivelse av saken i dag, så gir vi deg en rask tilbakemelding.