Heve kjøp av Audi A3 med oljeforbruk

Å få heve kjøpet av en bil på grunn av urimelig oljeforbruk er ikke hverdagskost, men et ferskt vedtak fra Forbrukerklageutvalget viser at det er fullt mulig. Saken gjaldt en Audi A3 Sportback 2014-modell som brukte vesentlig mer olje enn normalt og som i tillegg utviklet feil på girkassen. Klageren oppnådde heving og fikk tilbake hele kjøpesummen på 140 000 kroner.

Bakgrunn for tvisten

Klageren kjøpte bilen i juni 2021 med 94 500 kilometer på telleren og tre måneders garanti på motor og girkasse. Kort tid etter overtakelsen oppdaget hun:

  • omfattende bremseslitasje som medførte bytte av bremsekaliper
  • et oljeforbruk som verksted dokumenterte til 0,56 liter per 1 000 kilometer, langt over produsentens toleranse
  • påfølgende skade i girkassens styreenhet med beregnet reparasjonskostnad rundt 40 000 kroner

Første reklamasjon ble sendt allerede 1. august 2021, altså innen to måneder etter at feilene ble oppdaget.

Hvorfor ble oljeforbruket vurdert som en mangel?

Etter forbrukerkjøpsloven skal bilen samsvare med det forbrukeren «har grunn til å forvente» av holdbarhet og egenskaper. § 15 første ledd fastslår:

«Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, funksjonalitet og andre egenskaper som følger av avtalen.»

Når bilen kort tid etter levering viser et oljeforbruk langt over normalt, foreligger et negativt avvik fra forventet kvalitet. Dette utgjør en mangel etter § 16 første ledd bokstav a, fordi bilen ikke er i samsvar med kravene i § 15.

Presumsjonsreglen i seksmånedersperioden

Manglene ble oppdaget innen seks måneder. § 18 annet ledd gir da en viktig bevisregel:

«Viser det seg innen seks måneder etter riskoens overgang at tingen ikke er i samsvar med § 15 eller § 16, skal mangelen formodes å ha eksistert ved risikoens overgang…»

Dermed var bevisbyrden snudd; selger måtte sannsynliggjøre at feilen ikke forelå ved levering. Det klarte han ikke.

Selgers mulighet til å rette

Selger kan stanse et krav om heving ved å tilby retting eller omlevering jf. § 29 tredje ledd, men dette forutsetter at avhjelpen skjer «uten vesentlig ulempe» og innen «rimelig tid». I denne saken ble motorfeilen aldri undersøkt nærmere og girkassefeilen ble ikke forsøkt utbedret. Kravet om avhjelp var derfor ikke oppfylt.

Vilkåret om at mangelen ikke er uvesentlig

Forbrukerkjøpsloven § 32:

«I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, med mindre selgeren beviser at mangelen er uvesentlig.»

Høyesterett har i Rt-2015-321 presisert at terskelen for heving etter § 32 er lavere enn det alminnelige «vesentlighetskravet». I dette tilfellet var:

  • reparasjonskostnadene betydelige i forhold til kjøpesummen
  • bilens driftssikkerhet sterkt redusert
  • feilen kompleks og usikker i omfang (verksted antydet motorbytte)

Utvalget fant derfor – «under noe tvil» – at mangelen ikke var uvesentlig.

Konsekvensene av heving

Etter § 49 første ledd:

«Når kjøpet heves, faller partenes plikt til å oppfylle kjøpet bort.»

Klageren fikk:

  • tilbakebetalt 140 000 kroner
  • påløpne forsinkelsesrenter fra første reklamasjonsdato, jf. § 50 annet ledd

Hun måtte på sin side stille bilen til selgers disposisjon.

Rettslige lærepunkter fra vedtaket

  • Dokumenter oljeforbruk med verkstedsrapporter; det gir tyngde til mangelpåstanden.
  • Reklamer skriftlig så tidlig som mulig; seksmånederspresumsjonen kan bli avgjørende.
  • Gi selger rimelig sjanse til å rette, men aksepter ikke langvarig usikkerhet eller gjentatte mislykkede reparasjoner.
  • For at heving skal lykkes må du vise at mangelen er mer enn uvesentlig, vurdert i lys av bilens pris, alder, sikkerhet og påkrevd reparasjonsomfang.

Hva betyr avgjørelsen for andre bilkjøpere?

Vedtaket demonstrerer at urimelig høyt oljeforbruk kan gi grunnlag for heving selv på en eldre bil, så lenge forbrukeren reklamerer raskt og kan bevise avviket. Samtidig minner saken om hvor viktig det er å dokumentere alle kostnader og følge opp reklamasjoner skriftlig.

Har du en lignende sak? Ta kontakt med oss

Mange forsøker å heve kjøpet med godt grunnlag, men opplever at saken blir avvist av selger. I slike tilfeller dekkes rettshjelp, altså advokatutgifter, med 80% etter egenandel. Dekningen er på inntil kr 100 000. Ofte opplever vi å løse saker innenfor denne rammen uten at det tas rettslige skritt. Har du en lignende sak? Ta kontakt med oss for en nærmere vurdering, avklaring og eventuelt bistand i din sak. Første vurdering av oss koster ikke noe og den er uforpliktende.

Kilder: lovdata.no, forbrukerklageutvalget.no