Heve bilkjøp – bistand fra biladvokat

Har du kjøpt bil med feil og mangler? Du er ikke alene. Bilsaker topper klagestatistikken. I mange tilfeller kan en sak løses med prisavslag eller erstatning, men ikke alltid. I flere tilfeller en man kanskje skulle tro har kjøper grunnlag for å heve bilkjøpet. Det kan være krevende å få til på egenhånd. Trenger du hjelp til å heve bilkjøp ved hjelp av biladvokat?

Heve bilkjøp – dette bør du vite

Har du kjøpt bil og oppdaget kjøpsrettlige mangler i etterkant? Lovens mangelsbegrep retter seg blant annet mot teknisk svikt, uriktige opplysninger eller opplysningssvikt. Dette gjelder både ved forbrukerkjøp og "som den er" - kjøp hvor selger er privatperson. Dersom selger ikke har rettet mangelen innen rimelig tid, og feilen påvirker bilens verdi eller bruk vesentlig, kan du ha rett til å heve bilkjøp. Dette betyr at kjøpet heves i sin helhet – og du får kjøpesummen tilbake. Videre har du krav på forsinkelsesrenter av kjøpesummen og kan ha krav på erstatning dersom du har hatt økonomisk tap som følge av mangelen.

Biladvokat - hjelp for å heve bilkjøp

Biladvokat er ikke en beskyttet tittel. I praksis kan hvem som helst med advokatbevilling kalle seg for biladvokat. Vi har satset på bilsaker helt siden 2013 og gjennom svært mange saker siden den gang opparbeidet oss en betydelig erfaring og kompetanse i bilsaker. Vi vet hva som skal til og hva som er hensiktsmessig å gjøre i bilsaker. Vi anbefaler deg å velge en biladvokat som vet å løse saken på lavest mulig nivå, hvis mulig, som samtidig kan stå trygt i stormen i en videre rettslig prosess når det er nødvendig. Vi vet det oppleves energikrevende og kostbart å stå i en sak om å heve bilkjøp. Vi har vært med på reisen flere hundre ganger. Sammen med klient har vi en tett dialog for å gi skreddersydd bistand i samarbeid med klienten. Selv om de store linjene ofte er like i saker om å heve bilkjøp har klientene forskjellige behov, ønsker og muligheter. Dette tar vi hensyn til. Når uhellet med bilkjøp først er ute med bilkjøp er det godt å vite at man har blant landets mest erfarne og kompetente fagfolk i ryggen.

Heve bilkjøp selv, eller kontakte biladvokat?

Mye kan du gjøre selv, i startfasen ved oppdagelse av feil og mangler. Oppdager du en mangel ved bilen må du straks sende reklamasjon til selger. I reklamasjonen, som bør være skriftlig, må du få frem at det faktisk dreier seg om en reklamasjon. Beskriv konkret hva du klager over på en opplysende og tydelige måte. Siden du nå leser denne artikkelen ønsker du sannsynligvis å heve bilkjøpet. Du må derfor fremsette krav om heving av bilkjøp når du reklamerer. Om de feil og mangler du reklamerer over kan utbedres må du huske på at selger har en rett til å utbedre, såfremt dette skjer i samsvar med loven.

Forsøkt å heve bilkjøp - men møtt "veggen"?

Dersom det foreligger en eller flere mangler etter loven og selger blankt avviser din reklamasjon, eller kommer med et helt uinteressant tilbud anbefaler vi deg å ta kontakt med oss, hvis manglene har en stor konsekvens. Med stor konsekvens mener vi eksempelvis at regningen for å utbedre bilen er svært høy. Det kan også være slik at mangelen rett og slett ikke lar seg utbedre eller det foreligger inngripende usikkerhet i en eller annen form. Dette kan for eksempel være tilfelle dersom du har kjøpt en bil som viser seg å være chiptunet, bilen har vært kondemnert, den tar inn vann osv. Ved dyre mangler eller mangler som skaper stor usikkerhet som ikke enkelt lar seg utbedre for en konkret sum anbefaler vi at du overlater saken til en advokat. Før du engasjerer en biladvokat bør du oppsummert ha:

  1. Fremsatt ditt krav gjennom reklamasjon.
  2. Fått avklart om selger tar ansvar eller ikke.

Når kan du kreve å heve bilkjøp?

Det må foreligge en vesentlig mangel, som enten skyldes tekniske forhold ved bilen, uriktige opplysninger, opplysningssvikt eller at bilen avviker fra det som var avtalt. Eksempler, listen er ikke uttømmende, kan være:

  • manglende opplysninger om at bilen har vært kondemnert
  • manglende opplysninger om at bilen er chiptunet
  • høyt oljeforbruk
  • motorhavari
  • feil og mangler som er av en viss betydning for bilens egenskaper og som ikke har latt seg utbedre tross flere forsøk på utbedring hos forhandler
  • utbedring av samme type mangler som tar altfor lang tid
  • uriktige opplysninger hvor det påvirker bilens verdi i større grad, eller uriktige opplysninger med slik konsekvens

I mange tilfeller ser vi også at selger ikke klarer å utbedre feilen – selv etter gjentatte forsøk. Dette styrker grunnlaget for å kunne heve bilkjøp.

Hva sier forbrukerkjøpsloven?

Dersom du har kjøpt bilen fra forhandler, gjelder forbrukerkjøpsloven. Loven gir deg fem års reklamasjonsrett, og stiller strenge krav til selger når det gjelder opplysninger og feilretting. Det skal ikke mye til før du kan kreve prisavslag eller heving – dersom mangelen ikke er uvesentlig.

Ved kjøp fra privatperson gjelder kjøpsloven. Her er kravene noe strengere, men du kan fortsatt heve bilkjøp dersom mangelen er vesentlig og selger ikke har informert korrekt.

Fremgangsmåte for å heve bilkjøp

  1. Reklamer skriftlig så raskt som mulig
    Send en e-post eller melding hvor du forklarer hva som er feil, og at du ønsker å gjøre gjeldende rettigheter etter kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.

  2. Be om utbedring først
    Før du kan kreve å heve bilkjøpet, må selger få mulighet til å rette mangelen. Dersom dette ikke skjer innen rimelig tid – eller selger ikke evner å løse feilen – kan du gå videre med krav om prisavslag eller heving.

  3. Dokumenter mangelen
    Skaff verkstedsrapport, bilder eller annen dokumentasjon som viser at feilen faktisk foreligger – og at den er vesentlig. Du som kjøper har bevisbyrden.

  4. Send en hevingserklæring
    Dersom problemet ikke løses, sender du en skriftlig erklæring om at du hever kjøpet, og krever tilbakebetaling. Du kan samtidig kreve renter, jf. forbrukerkjøpsloven § 50.

Trenger du advokat til å heve bilkjøp?

Dersom selger avviser kravet ditt, eller du er usikker på hvordan du skal gå frem, kan det være fornuftig å bruke advokat. Vi ser at bistand fra en erfaren biladvokat ofte gjør forskjellen – både i dialog med selger og hvis saken havner i en rettslig prosess. Å gjøre de rette grepene til rett tid kan bli avgjørende for utfallet av saken.

Hos oss får du en spesialisert vurdering av saken – ikke en standard svarrobot. Vi ser raskt om du har en sak, og gir deg en ærlig anbefaling om veien videre.

Forsikringen dekker advokatutgifter

Ved tvist om bilkjøp har du som regel rettshjelpsdekning via bilforsikringen. Dette betyr at 80 % av advokatutgiftene dekkes, etter at du har betalt en egenandel på 3–4000 kroner. Vi hjelper deg gjerne med å få dekningen på plass.

Gratis vurdering – kontakt oss i dag

Er du i tvil om du kan heve bilkjøp? Send oss en kort beskrivelse av saken, så gir vi deg en rask og uforpliktende vurdering.

Hos Biladvokaten blir du møtt av fagpersoner som har jobbet med bilsaker hver dag siden 2013.