Har du blitt lurt ved bruktbilkjøp?

Bruktbilkjøp er på klagetoppen. Mange blir dessverre lurt av bruktbilselgeren. Bil er dyrt i innkjøp og kostbar å holde gående. Innkjøpet i seg selv koster en del, forsikringer, servicer og løpende reparasjoner kommer i tillegg. Nettopp det faktum at det er mye penger i sving gjør det særlig viktig at bilen faktisk holder de mål den skal etter avtalen. Våre biladvokater har lang erfaring med bilsaker, også der kjøper har blitt lurt.

Lurt av bruktbilselger – hva gjør du nå?

Har du kjøpt bruktbil og føler deg lurt ved bruktbilkjøpet? Du er ikke alene. Mange privatpersoner havner i ubehagelige situasjoner etter bruktbilkjøp. I denne artikkelen får du konkrete råd om hva du bør gjøre, hvilke rettigheter du har hvis du har blitt lurt ved bruktbilkjøp.

Typiske tegn på at du kan være lurt av bruktbilselger 

Etter et bruktbilkjøp er det flere ting som kan indikere at noe ikke stemmer. Kanskje bilen har feil eller mangler som ikke ble opplyst om, eller du oppdager at bilen har en annen historikk enn det som ble fremlagt. Eksempler er:

  • Skjulte tekniske feil som motorproblemer, oljeforbruk eller girkassehavari

  • Åpenbart uriktige opplysninger i salgannonsen - f eks om servicehistorikk
  • Kilometerstand som ikke stemmer med opplysninger gitt

  • Tidligere kondemnasjon, vannskader eller uoppdaget chiptuning

  • Løfter i avtalen som ikke ble fulgt opp

  • Feil og mangler som tidligere er feilsøkt, men ikke opplyst ved kjøpet. Ofte kan man finne dokumenter i hanskerommet, få opplysninger fra verksted eller via gamle annonser.

Biladvokaten har gjennom mange år behandlet saker der kjøper føler å ha blitt lurt ved bruktbilkjøpet. Det som kan være utfordringen i disse sakene er å dokumentere at man faktisk har blitt lurt av bruktbilselgeren. Følelsen av å ha blitt lurt må skilles fra hva som kan bevises som bevisst uriktige opplysninger. Selv om "lureri" ikke kan bevises er det imidlertid gode muligheter for at du uansett har en sak. Mangel vi uansett skyld fra selgers side kunne foreligge etter loven. Uriktige opplysninger fra selger er en mangel selv om man ikke klarer å føre bevis for at selger bevisst har gjort noe klanderverdig. Det samme gjelder i tilfeller der man må legge til grunn at selger måtte være kjent med feil og mangler som ikke er opplyst om. Endelig vil også avtalebrudd og ellers tilfeller der bilen er i langt dårligere forfatning enn du objektivt sett kunne regne med være mangler etter loven.

Reklamasjon – si tydelig fra

Det første du må gjøre er å sende en skriftlig reklamasjon til selger. Reklamasjonen må sendes innen “rimelig tid” etter at du oppdaget feilen. Det er ikke nok å bare uttrykke misnøye – du må gjøre det klart at du mener bilen har en mangel, og at du vil holde selger ansvarlig.

Les også: Hvordan du reklamerer 

For å dokumentere reklamasjonen bør du sende e-post eller melding, og lagre all kommunikasjon. Hvis du har dokumentasjon på hva selger opplyste før kjøpet (for eksempel salgsannonse eller meldingsutveksling), bør dette tas vare på.

Hva kan du kreve?

Dersom bilen har en mangel etter loven, kan du ha rett til flere typer krav:

  • Retting – selgeren får mulighet til å utbedre feilen

  • Prisavslag – dersom bilen er mindre verdt enn det du betalte

  • Heving – hele kjøpet går tilbake, og du får pengene tilbake

  • Erstatning – ved økonomisk tap, som verkstedkostnader eller leiebil

Heving krever at mangelen er vesentlig, og det skal normalt være gitt mulighet for utbedring. Men dersom selger ikke svarer, nekter ansvar eller feilen er alvorlig, kan du ha rett til å gå rett til heving.

Les mer om:

Heving av bilkjøp fra forhandler 

Heving av bilkjøp fra privatperson 

Hvordan dokumenterer du feilen?

Jo bedre dokumentert saken din er, desto sterkere står du. Du bør:

  • Ta bilder eller video av feilen

  • Skaffe verkstedsrapport eller uttalelse fra fagperson (for eksempel NAF)

  • Samle all tidligere kommunikasjon med selger

  • Hente ut bilens eierhistorikk, via Statens vegvesen. Har bilen hatt hyppige eierskifter? Har den vært innom auksjoner? Har den vært eiet av et forsikringsselskap?

Mye av dokumentasjonen kan vise om feilen var til stede før kjøpet, noe som er helt sentralt i en juridisk vurdering. 01.01.24 ble en ny regel innført i Norge. Ved forbrukerkjøp, og avtaler inngått etter denne datoen, skal det legges til grunn at mangelen var tilstede ved kjøpet med mindre noe annet kan sannsynliggjøres.

Hva gjør du hvis selger avviser reklamasjonen?

Dersom selger ikke vil ta ansvar, har du to alternativer: Enten håndterer du saken videre selv, for eksempel via Forliksrådet, eller du kontakter en advokat med erfaring fra bilsaker. Har du kjøpt bilen som privatperson og hatt den forsikret, vil bilforsikringen normalt dekke 80 % av advokatutgiftene, mot en fast egenandel (vanligvis 3 000–4 000 kroner). Denne dekningen kalles rettshjelp. Ta gjerne kontakt med oss hvis du vurderer advokatbistand. Vi foretar en gratis førstevurdering.

Når bør du kontakte advokat?

Dersom feil og mangler ved bilen er meget kostbart å utbedre eller ikke lar seg utbedre bør du kontakte advokat, såfremt saken ikke lar seg løse i direkte kontakt med den andre avtaleparten.

En erfaren biladvokat kan:

  • Vurdere om du har en sak

  • Utforme reklamasjon eller kravbrev

  • Forhandle med selger eller selgers advokat

  • Håndtere sak for Forliksråd eller domstol, om nødvendig

Hos Biladvokaten.no tilbyr vi gratis førstevurdering av din sak. Du får raskt vite om saken er verdt å gå videre med, og hvordan du står rettslig.

Oppsummering: Dette bør du gjøre

  • Mistenker du at du er blitt lurt av bruktbilselger? Send reklamasjon skriftlig så raskt som mulig.

  • Samle all dokumentasjon: salgsinformasjon, bilder, rapporter og kommunikasjon.

  • Be om retting, prisavslag eller vurder muligheten for å heve bilkjøpet.

  • Kontakt biladvokat hvis du trenger bistand – ofte kan advokatutgifter dekkes gjennom bilforsikringen.

Vil du ha en gratis vurdering av saken din?

Send oss en kort beskrivelse av situasjonen, så gir vi deg en ærlig vurdering og anbefaling. Det koster ingenting, og du forplikter deg ikke til noe.

Vi hjelper klienter over hele landet – uansett hvor du bor, kan du få bistand fra biladvokat med lang erfaring.

Vil du ha hjelp etter å ha blitt lurt i bruktbilkjøp? Ta kontakt med oss i dag.

Kilder: lovdata.no