Fikk heve bilkjøp – flere feil ble ikke utbedret

En forbruker fikk heve kjøp av Tesla Model X. Bilen hadde flere omfattende feil og mangler som ikke ble utbedret.

Fikk heve kjøp av Tesla Model X - kort om faktum i hevingsaken

Klager kjøpte en ny Tesla Model X (reg.nr. EV 49833) for kr 916 765 den 21.01.2019. Ved levering ble det oppdaget lakkskader, bulk i panser og feil ved karosseri og dører. Bilen ble levert til omlakkering, men klager var misfornøyd med resultatet og oppdaget nye skader. Gjentatte reklamasjoner er dokumentert, og bilen har vært til utbedring flere ganger.

Klager hevder bilen har en rekke gjenværende feil, blant annet:

  • Flassende og sårbar lakk på panser og bakskjerm

  • Glippe ved bakspoiler

  • Bulk under spoileren

  • Skinnsete med fold, rynker og misfarging

  • Feil på aktiv cruisekontroll (fantombremsing)

  • Ulikt lysbilde, høyre langlys peker ned

  • Dårlig tilpasning av dører og paneler

  • Frost og fukt i front- og baklykter

  • Vannskade på interiør i bagasjerom

  • Korrosjon på vinterfelger

  • Responsproblemer på hovedskjerm

  • Feilmeldinger i bilens system

  • Ujevn slitasje på sommerdekk

NAF-rapport fra november 2022 bekrefter flere tekniske og kosmetiske feil, inkludert bremseproblemer, feiljusterte dører, lakkmangler, elektroniske feil og oksidering.

Klager krever heving av kjøpet eller alternativt omlevering eller prisavslag, samt forsinkelsesrenter. Han viser til bilens høye pris og at feilene samlet sett medfører betydelig verdiforringelse og bruksulempe.

Innklagde (Tesla) avviser kravene og mener alle feil er utbedret innen rimelig tid, eller skyldes normal slitasje og ytre påvirkninger. De peker også på at mange forhold er av kosmetisk karakter og at bilen må fremstilles for videre kontroll.

Nærmere om det rettslig grunnlaget for hevingskravet

Saken gjaldt et forbrukerkjøp regulert av forbrukerkjøpsloven (fkjl.). Etter fkjl. § 15 skal bilen oppfylle krav til kvalitet og holdbarhet, og mangler vurderes ut fra forhold ved leveringstidspunktet (§§ 16 og 18).

Forbrukerklageutvalget fant at lakkskader på panser og bakskjerm har blitt forsøkt utbedret gjentatte ganger uten tilfredsstillende resultat. Etter fkjl. § 30 har selger kun rett til to forsøk på utbedring, og det foreligger ikke særlige grunner for flere.

Flere feil ble ansett som mangler:

  • Glippe ved bakspoiler

  • Oksidering på vinterfelger grunnet design

  • Fold i førersetet

  • Manglende utskiftning av vannskadet alcantara-interiør

  • Ulikt lysbilde på fjernlys

  • Glipper i Falcon-dør

  • Lakkskader på innsiden av dør

NAF vurderte disse som unormale, og feilene ble ansett å ha eksistert ved levering. Innklagde hadde enten ikke utført avtalt utbedring, avslått reklamasjon eller utført utilstrekkelige tiltak. Dermed har mistet selger sin utbedringsrett.

Utvalgte vurderer samlet sett at manglene ikke var uvesentlige, og vilkårene for heving var oppfylt etter fkjl. § 32. Dette gjaldt selv om enkelte feil tidligere var forsøkt utbedret. Heving innebærer tilbakeføring av ytelsene (§ 49), og renter på kjøpesummen løp fra første reklamasjon – satt til 30.01.2019.

Kjøper fikk ved dette vedtaket tilbake hele kjøpesummen med tillegg av forsinkelsesrenter.

Sentrale momenter i hevingssaken

Kjøper fikk heve bilkjøpet på grunn av flere feil og mangler. FKU anså utbedringsretten som utløpt. Det er verdt å merke seg at FKU her kummulerte, altså "la sammen", flere feil og mangler i sin hevingsvurdering. Det vil si at etter praksis kan også slike feil telles med i hevingsvurderingen, selv om feil og mangler er utbedret. Det er imidlertid viktig å være klar over at du som forbruker ikke første kan samtykke til utbedring og siden angre for så å heve kjøpet etter at bilen er utbedret.

 

Har du en lignende sak? Ta kontakt med oss

Mange forsøker å heve kjøpet med godt grunnlag, men opplever at saken blir avvist av selger. I slike tilfeller dekkes rettshjelp, altså advokatutgifter, med 80% etter egenandel. Dekningen er på inntil kr 100 000. Ofte opplever vi å løse saker innenfor denne rammen uten at det tas rettslige skritt. Har du en lignende sak? Ta kontakt med oss for en nærmere vurdering, avklaring og eventuelt bistand i din sak. Første vurdering av oss koster ikke noe og den er uforpliktende.

Kilder: lovdata.no, forbrukerklageutvalget.no