Mottok hevingskrav etter salg av Volkswagen Caravelle

Vår klient mottok hevingskrav etter å ha solgt sin VW Caravelle. Klienten følte alt var gjort riktig, men likevel reklamerte altså kjøper og krevde heving av kjøpet. Kjøper tok saken inn til behandling i forliksrådet. Vi bisto selger i prosessen.

Klienten følte seg trygg med erfaren biladvokat i ryggen

En fortvilet bilselger tok kontakt med vårt kontor og biladvokat Kjetil Lyngmyr etter å ha blitt møtt med krav om heving. Han hadde solgt bilen i god tro, og hadde gjort alt etter boka – men ble likevel møtt med krav om full tilbakebetaling, tilleggserstatning og dekning av saksomkostninger.

Denne saken illustrerer hvor raskt en privatperson kan havne i en krevende tvist etter et bilsalg, selv når man har vært ryddig hele veien. Når kjøper først har bestemt seg for å forfølge et hevingskrav, står du som selger i realiteten i en forsvarsposisjon – og det er da det er betryggende å ha en erfaren advokat ved din side.

Dårlig dokumentert krav – og uklare bevis

Etter å ha gjennomgått saken, konstaterte advokat Lyngmyr at kjøperens dokumentasjon var mangelfull. Kjøper hevdet at bilen hadde både oljeforbruk og feil med girkassen – men det forelå knapt noen teknisk dokumentasjon som underbygget påstandene.

Når det gjelder oljeforbruket, kunne årsaken like gjerne skyldes forhold som hadde oppstått etter overtakelsen. Girkassen var kun vagt omtalt, og det fantes ingen tilstrekkelig dokumentasjon på at det forelå en mangel.

Et sentralt poeng i saken var at kjøper ved kjøpstidspunktet hadde godtatt en klausul der retten til å reklamere over skjulte feil og mangler var fraskrevet. Selv om slike klausuler ikke alltid vil stå seg rettslig, kan de likevel ha betydning i vurderingen. Slike forhold må alltid vurderes konkret – og det er retten som har siste ord.

Advokat Lyngmyr tydeliggjorde alle juridiske og faktiske momenter som styrket selgers posisjon, og sørget for at vår klient stilte forberedt til behandling i forliksrådet.

Kravet ble redusert – klienten slapp å ta bilen tilbake

Kjøper krevde full heving, erstatning og dekning av saksomkostninger – et krav som samlet utgjorde et betydelig beløp. Saken ble behandlet i forliksrådet.

Forliksrådet består av tre legdommere uten juridisk utdanning, og resultatet i slike saker kan være vanskelig å forutse. I mange tilfeller kan utfallet avhenge av hvordan saken presenteres – både juridisk og teknisk. Forliksrådet fungerer imidlertid godt i saker hvor partene er åpne for en løsning.

I dette tilfellet ble det oppnådd forlik. Vår klient slapp å ta bilen tilbake og fikk samtidig redusert det økonomiske kravet betydelig. Det ble med andre ord satt et punktum – uten å gi etter for et urettmessig hevingskrav.

Trenger du hjelp i en hevingssak?

Har du solgt bil og fått krav fra kjøper? Eller vurderer du selv å heve et bilkjøp? Vi tilbyr en gratis førstevurdering for å avklare om du har en sak det er verdt å gå videre med.

Ta kontakt med en hyggelig og uforpliktende sjekk av din sak.