Har du kjøpt bil med feil? Da er det viktig at du reklamerer til selger, så snart som mulig. Dersom man venter for lenge vil faktisk et eller holdbart krav i de aller fleste tilfelller gå tapt. Vi skriver her hva det er viktig å ha kontroll på.
Feil og mangler – hva må du gjøre?
Svaret er: REKLAMASJON TIL SELGER!
- Send reklamasjon skriftlig.
- Få frem hva du klager over og at du faktisk vil klage, altså påberope deg at mangel foreligger.
- Husk! Det gjelder to frister. Du må alltid reklamere "innen rimelig tid". I praksis anbefaler vi reklamasjon så snart du har mistanke om at mangel foreligger. Venter man kan kravet gå tapt. Den absolutt fristen kommer i tillegg. Denne er på 2 år(kjøpsloven) eller 5 år(forbrukerkjøp - kjøper er privatperson, mens selger er næringsdrivende.
- Sett en frist - f eks 7 dager.
Er du i tvil om hva du skal skrive? Ta utgangspunkt i standard klageskjema fra Forbrukerrådet.
Typiske feil og mangler ved bilkjøp
Vi gir her noen eksempler(listen er ikke uttømmende)
-
Tekniske feil eller defekter
-
Feilaktige opplysninger fra selger
-
Viktige opplysninger som ikke ble opplyst om
-
Avvik mellom det som er avtalt og det som faktisk er levert
Hva må reklamasjonen inneholde?
Reklamasjonen må sendes så raskt som mulig – det gjelder et krav om å reklamere innen «rimelig tid». Du bør alltid reklamere skriftlig, gjerne via e-post eller annen sporbar melding. Muntlige reklamasjoner er vanskelige å dokumentere senere.
Dette bør være med i reklamasjonen:
-
Navnet på selger – altså den du reklamerer til
-
Informasjon om bilen – gjerne bilmerke og registreringsnummer
-
Dato for når du sender reklamasjonen
-
Tydelig tittel, f.eks. "Reklamasjon etter bilkjøp"
-
En presis beskrivelse av feilene og manglene
-
Hva du krever: utbedring, prisavslag, erstatning eller heving
-
En frist for svar – 7 dager er vanlig
Viktig: Ønsker du å heve kjøpet, må du kreve det allerede i tidlig fase. Hevingskrav må fremsettes innen rimelig tid. Venter du for lenge, kan du miste retten til å heve og må nøye deg med andre krav, som prisavslag eller utbedring.
Husk også at selger normalt har rett til å forsøke utbedring. Dersom utbedring er mulig, og tilbys uten forbehold, vil dette ofte sperre for andre mangelskrav.
Hva kan du kreve?
Som hovedregel har selger rett til å rette opp mangler. Derfor er det første steget i en reklamasjon å få avklart om selger ønsker å utbedre.
Dersom selger ikke tilbyr utbedring, eller det ikke er mulig, kan du kreve:
-
Prisavslag
-
Erstatning
-
Heving av kjøpet
-
Eller en kombinasjon av disse
Selger avviser kravet – hva gjør du da?
Mange som kontakter oss befinner seg akkurat her: De har reklamert, men fått avslag fra selger. Da har du følgende muligheter:
-
Få saken vurdert av en biladvokat
-
Klage til Forbrukerrådet eller Forbrukertilsynet (OBS! Det tar meget lang tid)
-
Ta saken videre til forliksrådet (OBS! Også dette tar lang tid)
Når bør du kontakte en advokat?
Dersom saken gjelder et betydelig økonomisk beløp, kan det være lurt å be en advokat vurdere styrken i saken. Hos oss tilbyr vi en kostnadsfri førstevurdering – så lenge det er snakk om en sak som kan egne seg for advokatbistand. Vi kan raskt avklare om saken har potensial, eller om det ikke er lønnsomt å gå videre.
Vår erfaring tilsier at advokatbistand først og fremst bør vurderes i saker hvor heving av kjøpet er aktuelt – altså at du ønsker kjøpesummen tilbake. Kjøpesummen bør helst være kr 100 000 eller mer. Ved lavere beløp kan det ofte koste mer enn det smaker å bruke advokat.
Dekker forsikringen advokatkostnader?
Ja, i de fleste tilfeller. Hvis du har sendt krav skriftlig og fått et skriftlig avslag, vil bilforsikringen din kunne gi rettshjelpsdekning.
Dette innebærer at forsikringen:
-
Dekker 80 % av advokatutgiftene, ofte opp til kr 100 000
-
Krever en fast egenandel på rundt kr 4 000
-
Dekker resten, med fradrag på 20 % av det overskytende
-
Ofte betales direkte til advokaten – du får kun faktura for egenandel
Ønsker du ikke å bruke advokat?
Dersom du ikke ønsker juridisk bistand, anbefaler vi at du tar kontakt med Forbrukerrådet. De tilbyr gratis veiledning og mekling i tvister mellom forbruker og næringsdrivende.
Klar for å få vurdert saken din?
Har du en sak som kan egne seg for advokatbistand, er du velkommen til å kontakte oss for en uforpliktende vurdering. Det koster ingenting å finne ut av om du bør gå videre – men det kan være avgjørende for om du får medhold i saken din.