Reklamasjon etter kjøp av bil

Har du kjøpt bil med feil? Da er det viktig at du reklamerer til selger, så snart som mulig. Dersom man venter for lenge vil faktisk et ellers holdbart krav i de aller fleste tilfelller gå tapt. Vi skriver her om hva det er viktig å ha kontroll på ved reklamasjon etter kjøp av bil og bobil.

Feil og mangler – hva må du gjøre?

Svaret er: Send skriftlig reklamasjon til selger så snart som mulig. Når du vet eller burde visst at mangel foreligger løper fristen for å reklamere over feil og mangler.

Kort oppsummert:

  1. Send reklamasjon skriftlig.
  2. Få frem hva du klager over og at du faktisk vil klage, altså påberope deg at mangel foreligger.
  3. Husk! Det gjelder to frister. Du må alltid reklamere "innen rimelig tid". I praksis anbefaler vi reklamasjon så snart du har mistanke om at mangel foreligger. Venter man kan kravet gå tapt. Den absolutte fristen kommer i tillegg. Denne er på 2 år(kjøpsloven) eller 5 år(forbrukerkjøp - kjøper er privatperson, mens selger er næringsdrivende.
  4. Sett en frist for selger. Krev at selger tar stilling til kravet - f eks 7 dager.

Er du i tvil om hva du skal skrive? Ta utgangspunkt i standard klageskjema fra Forbrukerrådet. Du finner link til skjemaet her:

Klageskjema - Forbrukerrådet 

Typiske feil og mangler ved bilkjøp

Vi gir her noen eksempler(listen er ikke uttømmende)

  • Tekniske feil eller defekter

  • Feilaktige opplysninger fra selger

  • Viktige opplysninger som ikke ble opplyst om forut for kjøpet

  • Avvik mellom det som er avtalt og det som faktisk er levert

Hva må reklamasjonen inneholde?

Reklamasjonen må sendes så raskt som mulig – det gjelder et krav om å reklamere innen «rimelig tid». Du bør alltid reklamere skriftlig, gjerne via e-post eller annen sporbar melding. Muntlige reklamasjoner er vanskelige å dokumentere senere.

Dette bør være med i reklamasjonen:

  • Navnet på selger – altså den du reklamerer til

  • Informasjon om bilen – gjerne bilmerke og registreringsnummer

  • Dato for når du sender reklamasjonen

  • Tydelig tittel, f.eks. "Reklamasjon etter bilkjøp"

  • En presis beskrivelse av feilene og manglene

  • Hva du krever: utbedring, prisavslag, erstatning eller heving

  • Eventuell dokumentasjon på feil/mangler
  • En frist for svar – 7 dager er vanlig

Viktig: Ønsker du å heve kjøpet, må du kreve det allerede i tidlig fase. Hevingskrav må fremsettes innen rimelig tid. Venter du for lenge, kan du miste retten til å heve og må nøye deg med andre krav, som prisavslag eller utbedring.

Husk også at selger normalt har rett til å forsøke utbedring. Dersom utbedring er mulig, og tilbys uten forbehold, vil dette ofte sperre for andre mangelskrav.

Hva kan du kreve?

Som hovedregel har selger rett til å rette opp mangler, hvis det er mulig. Derfor er det første steget i en reklamasjon å få avklart om selger ønsker å utbedre.

Dersom selger ikke tilbyr utbedring, eller det ikke er mulig, kan du kreve:

  • Prisavslag

  • Erstatning

  • Heving av kjøpet

  • Eller en kombinasjon av disse

Selger avviser kravet – hva gjør du da?

Mange som kontakter oss befinner seg akkurat her: De har reklamert, men fått avslag fra selger. Da har du følgende muligheter:

  • Få saken vurdert av en biladvokat

  • Klage til Forbrukerrådet eller Forbrukertilsynet (OBS! Det tar meget lang tid)

  • Ta saken videre til forliksrådet (OBS! Også dette tar lang tid)

Når bør du kontakte en advokat?

Dersom saken gjelder et betydelig økonomisk beløp, kan det være lurt å be en advokat vurdere styrken i saken. Hos oss tilbyr vi en kostnadsfri førstevurdering – så lenge det er snakk om en sak som kan egne seg for advokatbistand. Vi kan raskt avklare om saken har potensial, eller om det ikke er lønnsomt å gå videre.

Vår erfaring tilsier at advokatbistand først og fremst bør vurderes i saker hvor heving av kjøpet er aktuelt – altså at du ønsker kjøpesummen tilbake. Kjøpesummen bør helst være kr 100 000 eller mer. Ved lavere beløp kan det ofte koste mer enn det smaker å bruke advokat.

Dekker forsikringen advokatkostnader?

Ja, i de fleste tilfeller. Hvis du har sendt krav skriftlig og fått et skriftlig avslag, vil bilforsikringen din kunne gi rettshjelpsdekning.

Dette innebærer at forsikringen:

  • Dekker 80 % av advokatutgiftene, ofte opp til kr 100 000

  • Krever en fast egenandel på rundt kr 4 000

  • Dekker resten, med fradrag på 20 % av det overskytende

  • Ofte betales direkte til advokaten – du får kun faktura for egenandel

Ønsker du ikke å bruke advokat?

Dersom du ikke ønsker juridisk bistand, anbefaler vi at du tar kontakt med Forbrukerrådet. De tilbyr gratis veiledning og mekling i tvister mellom forbruker og næringsdrivende.

Klar for å få vurdert saken din?

Har du en sak som kan egne seg for advokatbistand, er du velkommen til å kontakte oss for en uforpliktende vurdering. Det koster ingenting å finne ut av om du bør gå videre – men det kan være avgjørende for om du får medhold i saken din.