Klageguide

Biladvokatens klageguide ved feil og mangler etter bilkjøp

Advokat Kjetil Lyngmyr har spesialisert seg på bilsaker. Gjennom mange år har han opparbeidet erfaring innenfor saksområdet, og deler her noen av sine tips. I de fleste tilfeller har bilkjøper rettshjelpsdekning under den ordinære bilforsikringen. Denne dekker advokatutgifter og mangler velger derfor å bruke advokat i saker av en viss økonomisk størrelse. Advokaten ordner etter avtale rettshjelpdeking for deg.

Har du ingen interesse av en gratis advokatvurdering anbefaler vi Forbrukerrådets klageguide.

1. Oppdaget feil og mangler – hva nå?

Har du rett til å klage? Svaret er, ja. Er det ubehagelig å klage? Ja, det kjenner nok de fleste på. Det er imidlertid viktig å klage ved feil og mangler, ellers kan kravet ditt gå tapt alene på dette grunnlaget. Ved kjøp av forhandler er det viktig å motta reklamasjon. Dette vil være en oppfordring til forhandler og øvrige eventuelle ledd i salgskjeden at produktet må bli bedre.

Ved mangel etter loven er det rett og rimelig å benytte seg av klageretten. Avtales skal holdes. Er det avvik mellom avtalen og den faktiske leveransen er det rett og rimelig at balansen i kontraktsforholdet rettess opp. Selger får på sin side anledning til å behandle klagesaken og eventuelt rette opp mangler. Dette kan gjøres ved utbedring, prisavslag, erstatning eller heving av kjøpet.

Typiske feil og mangler

Lovene har et system for dette. Kort kan følgende nevnes som typiske feil og mangler:

  • Tekniske feil.
  • Uriktige opplysninger.
  • Opplysninger som skulle vært gitt, men som har uteblitt.
  • Manglende leveranse – avvik mellom avtalen og den faktiske leveransen.

Hva må reklamasjonen inneholde?

Reklamer til selger så snart som mulig. Det gjelder et krav til reklamasjon innen rimelig tid. Reklamer skriftlig. Muntlige reklamasjoner er vanskelige å dokumentere for ettertiden. De fleste i dag sender reklamasjon på e-post eller annen meldingstjeneste.

Sørg for å få med:

  • Skriv navn på selger, altså hvem reklamasjonen rettes til.
  • Hvilket objekt det gjelder. Nevn bilmerke og registreringsnummer.
  • Skriv dato for reklamasjonen.
  • La det være tydelig at det dreier seg om en reklamasjon. Overskrift kan f eks være «Reklamasjon etter bilkjøp».
  • Hvilke feil og mangler du klager over? Beskriv på en tydelig måte.
  • Hva du vil kreve (utbedring, erstatning, prisavslag, heving)
  • Sett en frist for svar. 7 dager er relativt vanlig.

NB! Er det aktuelt å heve kjøpet, så krev heving av kjøpet i tidlig fase. Etter kjøpsloven er det krav til hevingskrav «innen rimelig tid». Venter du for lenge med å kreve heving kan det faktisk medføre at muligheten for å heve kjøpet går tapt. Da må du eventuelt fremme et av de andre mangelskravene.

Merk at selger som regel har en utbedringsrett. Kan mangelen utbedres og selger uforbeholdent tilbyr dette, så vil utbedring avskjære andre mangelskrav.

2. Hva skal du kreve?

Selger har som regel alltid en rett til å utbedre feil og mangler. Gjennom reklamasjon må du derfor få klarlagt om selger vil utbedre feil og mangler.

Dersom utbedring avvises, eller ikke er mulig, vil de øvrige mulighetene være krav om prisavslag, erstatning, heving eller en kombinasjon av disse.

3. Selger avviser ditt krav – hva nå?

De fleste som tar kontakt med oss er personer som har kommet til dette punktet. Du har følgende muligheter:

  • Be om en vurdering fra biladvokat.
  • Bringe saken inn for behandling i Forbrukertilsynet.
  • Bringe saken inn for behandling i forliksrådet.

Vurdering fra advokat

Dersom du har en sak av en viss økonomisk betydning kan du be en advokat om å vurdere hvordan du ligger an. Hos oss tar vi ikke noe betalt for en slik første sjekk av saken, såfremt saken kan være egnet for advokatbistand. Vi vil relativt raskt kunne se om din sak er «kjørt» eller om du potensielt kan vinne frem med ditt krav, helt eller delvis.

Det er vanskelig å si hvilke saker som egner seg for advokatbistand. Vår erfaring er at det bør dreie seg om en sak hvor heving av kjøpet kan være aktuelt, altså at du vil kreve kjøpesummen tilbake. Kjøpesummen bør være kr 100 000 eller mer. I mindre saker vil det ofte koste for mye å bruke advokat.

I de tilfeller et krav er fremsatt skriftlig, og motpart har bestridt kravet skriftlig, vil det som regel være rettshjelpdekning under bilforsikringen. Denne dekker 80% av utgiftene til advokat, som regel oppad begrenset til kr 100 000. De fleste selskaper tillater at forsikringsselskapet mottar faktura for sin andel direkte. Klient for kun faktura for egenandel. Fast egenandel er som regel kr 4000, med tillegg av 20% av det overskytende.

I de tilfeller du ikke har noen intensjon om å benytte advokat vil vi anbefale at du kontakter Forbrukerrådet.

Har du en sak som kan egne seg for advokatbistand, ta kontakt med oss for en gratis vurdering

Kontakt oss
For- og etternavn