Har du solgt bil som privatperson – og nå krever kjøper å heve kjøpet? Dette er en situasjon mange selgere opplever, særlig når kjøper mener at det foreligger en feil ved bilen. Men hva har kjøper egentlig krav på? Og når kan du som selger si nei?
I denne artikkelen forklarer vi hva heving betyr, når kjøper kan kreve det, og hva du bør gjøre dersom du får et slikt krav mot deg.
Hva betyr det å heve et bilkjøp?
Heving betyr at kjøpet går tilbake i sin helhet: Kjøper leverer fra seg bilen, og du som selger må tilbakebetale hele kjøpesummen. Heving er en alvorlig reaksjon, og det er derfor et høyt terskelnivå i loven for at det skal være aktuelt.
Når kan kjøper heve kjøpet?
Kjøper kan bare kreve heving dersom det foreligger en vesentlig mangel, jf. kjøpsloven § 39. Det betyr at det må være noe alvorlig galt med bilen – og feilen må ha vært der allerede da kjøper overtok bilen.
Eksempler på forhold som kan gi grunnlag for heving:
-
Skjulte feil ved motor, girkasse eller elektronikk
-
At bilen ikke samsvarer med informasjon gitt i salgsannonsen
-
Tidligere skade, kondemnering eller annen alvorlig historikk som ikke ble opplyst
-
Manipulert kilometerstand
Småfeil, kosmetiske skader eller normal slitasje gir ikke grunnlag for heving.
Hva gjelder hvis du har solgt "som den er"?
Mange biler selges privat “som den er”, og det er helt lovlig. Dette begrenser selgers ansvar, men det fritar deg ikke helt.
Kjøper kan fortsatt heve hvis:
-
Du har tilbakeholdt viktige opplysninger
-
Du har gitt uriktige opplysninger
-
Bilen har en vesentlig mangel som kjøper ikke hadde grunn til å forvente
Kort sagt: Du trenger ikke å garantere for alt – men du kan ikke skjule noe vesentlig.
Hva gjør du hvis kjøper krever heving?
-
Be om en konkret begrunnelse: Hva er feilen? Når ble den oppdaget? Hvordan mener kjøper at dette gir grunnlag for heving?
-
Be om dokumentasjon: Det er kjøper som har bevisbyrden. Be om verkstedsrapport eller annen teknisk dokumentasjon.
-
Sjekk reklamasjonstiden: Har kjøper reklamert innen rimelig tid? Etter kjøpsloven må dette skje raskt etter at feilen ble oppdaget.
-
Vurder om feilen er vesentlig: De fleste feil vil ikke være alvorlige nok til å gi rett til heving. Prisavslag eller retting kan i mange tilfeller være mer aktuelt.
Kan du nekte å ta bilen tilbake?
Ja – hvis du mener at vilkårene for heving ikke er oppfylt, har du rett til å avslå kravet. Kjøper må i så fall ta saken videre selv, f.eks. til Forliksrådet.
Grunner til å avslå kravet kan være:
-
Feilen er ikke vesentlig nok
-
Kjøper visste eller burde visst om forholdet
-
Du opplyste om forholdet, men kjøper overså eller glemte det
-
Kjøper reklamerte for sent
Hva skjer hvis du og kjøper ikke blir enige?
Dersom dere ikke kommer til en løsning, kan kjøper ta saken til Forliksrådet. Du vil da få mulighet til å forklare din side, og eventuelt legge frem dokumentasjon som viser at bilen var i avtalt stand. Mange saker løses på dette stadiet – uten behov for rettssak. Kjøper kan også velge å bringe saken inn for behandling i Forbrukertilsynet.
Når bør du kontakte advokat?
Dersom kjøper setter frem et urimelig krav om heving, eller truer med rettslige skritt, kan det være lurt å kontakte advokat. En erfaren bilsakadvokat kan hjelpe deg å vurdere om kravet er gyldig, og hvordan du bør håndtere situasjonen videre.
Gratis vurdering av saken
Hos Biladvokaten.no tilbyr vi gratis og uforpliktende vurdering av din sak. Vi har spesialisert oss på bilsaker siden 2013, og bistår mange privatpersoner som har solgt bil og senere blir møtt med krav fra kjøper.
Send oss en kort beskrivelse av saken – så ser vi om du har grunnlag for å avslå hevingskravet.