12 volts batteri tappes – heve kjøpet

Biladvokaten får mange henvendelser fra forbrukere som sliter med 12 volts - batteriet på sine elbiler. Problemet er at batteriet stadig lades ut, uten at man har en god grunn eller finner feilen ved bilen. De fleste som har kjøpt en relativt ny, eller helt ny bil, forventer at bilen fungerer tilfredsstillende uten bruk av vedlikeholdslading eller annen hjelp for å holde "hjulene i gang". Når er problemer med 12 volts- batteriet en mangel? Og, kan du heve kjøpet? Vi ser nærmere på dette i artikkelen.

Problemer med 12 volts - batteri

Har du opplevd problemer med 12 volts - batteriet på din bil, er du ikke alene. Spørsmålet er, når kan dette være en mangel etter loven? Når tid kan du heve kjøpet?

Mangel etter forbrukerkjøpsloven når 12 - volts - batteriet svikter

Et batteri kan tappes ut fordi du bruker bilen "feil". Har du glemt å slå av noe som tapper strøm? Da er det å anse som en brukerfeil og selger kan naturligvis ikke lastes. Det samme gjelder dersom det er "skjulte strømtyver" som sørger for at batteriet lades ut.

Dersom du er relativt sikkert på at dette ikke er årsaken, men selger likevel påstår det, så blir spørsmålet hvem som har rett. Dersom du har kjøpt bilen av forhandler etter 01.01.24 skal det legges til grunn at feilen var tilstede på kjøpstidspunktet de første 2 årene etter overtagelse. Imotsatt fall er det 6 måneder som gjelder. Etter disse fristene går bevisbyrden over på forbrukeren. Det er da forbrukeren som må sannsynliggjøre at mangelen kan føres tilbake til et forhold som forelå på tidspunktet forut for kjøpet.

Mener forhandleren at det er du og din atferd som sørger for at batteriet tømmes må selger har gode grunner for sin påstand. Spørsmålet her bli da hva forhandler har gjort for å finne utav problemet. Vi ser i en del tilfeller at forhandler tar lett på problemet. Eksempelvis byttes batteri en eller to ganger. Skjer problemet igjen har vi sett at selger kaster ballen over på forbrukeren ved å hevde at bilen brukes feil. Det blir for enkelt. Hvis realiteten er at problemet gjentar seg og selger ikke finnes feilen, ligger ansvaret hos selger. Forholdet er en mangel som kan føres tilbake til tiden forut for kjøpet.

I de tilfeller bevisbyrden ligger hos forbruker, etter disse to årene, er det mer krevende. Da må man sannsynligvis inn med en fagkyndig selv om kan undersøke og analysere hva som skjer.

Heve kjøpet ved problemet med 12 volts batteriet

Bilen skal svare til det som du som forbruker har grunn til å forvente ved kjøp av en slik gjenstand hva gjelder holdbarhet og andre egenskaper. Dette følger av forbrukerkjøpsloven § 15, 2. ledd, boksta b. Ved avvik fra dette foreligger mangel etter forbrukerkjøpsloven § 16 først ledd, bokstav a.

For at mangel skal foreligge må det være på det rene om mangelen kan føres tilbake til tidspunktet forut for overtagelsen, slik vi beskrev over.

Forutsatt at det er tilfelle og 12 volts batteriet til stadighet går tomt foreligger det en mangel etter loven. Som forbruker kan du forvente at en relativt ny bil har et velfungerende batteri. På en eldre bil med eldre batteri vil det være motsatt.

Heving av kjøpet forutsetter at mangelen ikke er uvesentlig. En bil som til stadighet går tom for strøm gir grunnlag for å heve kjøpet. Det er ikke holdbart å ha en bil som ikke kan gjøres og som en ikke kan ha tillit til.

Imidlertid har forhandler en utbedringsrett. Såfremt selger utbedrer mangelen i samsvar med vilkårene i forbrukerkjøpsloven § 30 er det ikke grunnlag for å heve kjøpet. Dette vil for eksempel være tilfelle dersom selger innen rimelig tid bytter batteriet og dette fungerer tilfredsstillende fremover. Dersom det til stadighet er slik at bilen likevel går tom for strøm har selger som et utgangspunkt ikke mer enn to forsøk på å rette mangelen. Selger har ikke nødvendigvis mer enn et forsøk dersom utbedringen tar svært lang tid. Står bilen på verksted i månedsvis uten at man finner utav problemet kan også dette medfører at hevingsretten går tapt.

Praksis om heving av bilkjøp ved problemer med 12 volts - batteriet

I praksis foreligger det avgjørelser som har gitt kjøper medhold i heving i disse tilfellene. Det er således praksis for at tilbakevende problemer problemer med 12 volts batteriet gir rett til å heve et bilkjøp.

I tilfeller forbrukeren ikke får medhold er årsaken fort at saken er for dårlig opplyst. Dette er en gjengangerfeil, særlig i de tilfeller forbrukeren fører saken selv.

Hjelp til å heve bilkjøp ved problemer med batteri

Biladvokaten foretar en gratis første sjekk av saken. Mener vi at det er grunnlag for å gå videre velger du selv hva du vil gjøre. Vi kan naturligvis hjelpe deg dersom selger bestrider at det er grunnlag for å heve kjøpet når dette mest sannsynlig viser seg å være feil. Her får du dekket 80% av utgiften til advokat etter fast egenandel, som regel kr 4000. Dekningen er som regel på kr 100 000.

Vi har behandlet mange saker hvor 12 volts batteriet har vært et problem. Ofte klarer vi å løse disse sakene ved et forlik begge parter kan si seg fornøyd med. Det ender ofte med et avtalt hevingsoppgjør, raskt og effektivt.

Har du en lignende sak? Ta kontakt med oss

Mange forsøker å heve kjøpet med godt grunnlag, men opplever at saken blir avvist av selger. I slike tilfeller dekkes rettshjelp, altså advokatutgifter, med 80% etter egenandel. Dekningen er på inntil kr 100 000. Ofte opplever vi å løse saker innenfor denne rammen uten at det tas rettslige skritt. Har du en lignende sak? Ta kontakt med oss for en nærmere vurdering, avklaring og eventuelt bistand i din sak. Første vurdering av oss koster ikke noe og den er uforpliktende.

Kilder: lovdata.no, forbrukerklageutvalget.no